Alla inlägg under januari 2013

Av Moa Richard - 19 januari 2013 17:22

Igår var jag på Gothia Towers med Joel och hans duktiga kallskänkor plus några till från restaurangen och pratade om paleo och delade med mig av ett par recept som testades i köket. Varför skall konferensgäster med särskilda behov, tex laktosintolerans behöva hålla tillgodo med de trötta muffinsarna som finns hos de stora leverantörerna? Bra tänkt Joel och kul att få komma dit och inspirera! Lyckliga de gluten/laktos/diabetiker/paleosar som skall konferera på Gothia framöver:)

Mat
Av Moa Richard - 19 januari 2013 17:15

Idag är jag hos Hanna och bakar, dricker vin och äter soppa. Jag ville testa müslisconesen från Elanas pantry och gjorde en egen variant nästan såsom originalreceptet. Det går inte att länka via iPhone men spana in elanas pantry om du också vill testa sconesen!

Mat
Av Moa Richard - 19 januari 2013 13:09

Innan cykelvicket i morse så ville jag testa en ny sorts gröt till frukost utan nötmjöl som omväxling, värd att testa igen:

1 msk psylliumfrö med lite vatten för att svälla
1 mosad banan
0.5 dl riven kokos
1 medelstor morot, finhackad i mixer
0.5 rivet äpple
1-1.5 dl vatten, kokosmjölk el mandelmjölk (jag tog mandelmjölk)
Kardemumma, kanel, vaniljpulver el annan krydda att smaksätta med

Blanda frövatten och banan, sedan i med resten och mikra ca 2 min.

Jag blandade i lite av mitt äppelmos och det blev gott.

 
Av Moa Richard - 15 januari 2013 21:49

Premiärpass på stakmaskin, woho!

Så glad över att ett av mina favoritcenter tillika arbete har köpt in stakmaskiner, nu ska här stakas! Perfekt när underlaget inte tillåter rullskidor och skidåkning är för stort projekt.

Fredag 11/1:
15 min löpband (kändes ok för foten, tänk om det snart kan bli mer..) följt av GRIT Strength på kompassen, första passet som instruktör! Så kul, vill så småningom verkligen ha en sådan klass själv. Gjorde själv inte alla repetitioner då man går runt under passet men jag sparade ju inte precis på krutet ändå.

Lördag 12/1:
Stakintervaller. 5/1 x6. Vilken magträning! Rygg och triceps också.

Söndag 13/1:
Stakträning 29 min följt av
Yoga med Elin. Fick sällskap av svägerska Jessica också!

Måndag 14/1:
Cykel 45 min kl 6.45 följt av
Styrketräning 60 min. Fokus stora muskelgrupper med bl.a bulgarian splitsquats och marklyft. Känns ordentligt i hela låren och sätet idag.
Cykel 75 min på kvällen.
Tisdag 15/1:
Cykel 45 min kl 12 följt av
GRIT Strength, nu som deltagare
Cykel 30 min kl 18

Kändes jobbigt att säga hejdå till min lunchklass i cykling idag som jag haft i 2.5 år samt mitt något nyare tillskott crosstraining, livet går dock vidare nu med studieutmaningar och uppropet blir på torsdag:)


Trivs fortfarande bra med mitt paleoätande, ibland pyssligt att vara så kreativ och hitta nytt men det är samtidigt kul. Om du som läser har något bra paleorecept så får du gärna dela med dig!

Av Moa Richard - 12 januari 2013 22:16

Denna hade behövt kanske 30 sek till i mikron för att bli snygg på bild! Passa mikron, den reser sig rätt snabbt.

Innan morgonens stakintervaller så gjorde jag denna snabbfrukosten för att inte vara alldeles tom i magen. Har sett recept på mugcakes på en del amerikanska bloggar och var sugen på att testa en egen.

3 äggvitor
0.5dl mandelmjöl
1 msk krossat linfrö
0.5 tsk bakpulver
Kanel och kardemumma

Vispa ihop till en jämn smet och häll i en kopp. Jag smörjde in koppen med kokosolja men det är inte säkert att det behövs.
In i mikron full effekt 1 min plus drygt en min efter att den fått vila 30 sek.

Kokosgrädde, russin och banan blev tillbehören. Inte dumt alls! Variationsmöjligheterna här är ju enorm. Jag skall nog testa med kakao och lite banan i nästa gång.

Mat
Av Moa Richard - 10 januari 2013 21:45

Ja då var det nytt år igen. Mycket som händer nu, snart ett vasalopp och så har jag kommit in på sjukgymnastprogrammet som har upprop nästa vecka. Skam den som ger sig på högskoleprov tydligen!

Uppladdning just vad gäller längdåkning är under all kritik, det blir nog mycket pannben som får prestera den 24 februari...


Sedan sist:


Måndag 31/12:

Styrka 60 min. Körde mycket av det jag älskar från marklyft, frivändning, chins, thrusters, utfall overhead mm mm. Träningsvärken efter den här timmen var hur god som helst. Styrkan toppades med

Cykel 55 min med Cie och Therese! Härlig nyårsstämning, discokula och live dj som lassade ut 90-talsdisco. Mycket trevligt träningsavslut på 2012!    


 

Nyårscykel! I den här salen på Landala spenderar jag mycket tid. Mest som instruktör och det är så roligt att ibland sitta på andra sidan. Foto: P-A Norvell (härlig stammisdeltagare) 


Tisdag 1/1:

Vila. otippat... Även första dagen med paleokost!


Onsdag 2/1:

Shape på kvällen. Osäker på om jag gjorde något på dagen... så vi räknar inte med det.


Torsdag 3/1:

Kondition 30 min plus rehab och bål

Cykel 90 min på kvällen


Fredag 4/1:

GRIT plyo följt av

Yoga 60 min


Lördag 5/1:

Vila


Söndag 6/1:

Vila. Mycket vila såhär i början på året tydligen!


Måndag 7/1:

Cykel 45 min kl 6.45 följt av

GRIT strength. Skulle säga att jag körde på 85% av mitt GRIT-max

75 min cykel på kvällen


Tisdag 8/1:

Cykel 45 min vid lunch följt av

GRIT strength. Nu körde jag på och höjde 2 kg från tidigare till 22 kg.

Cykel 30 min kl 18 med min nya klass 30/20/10, vår nya intervallklass!


Onsdag 9/1:

Cykel 45 min kl 7.15 följt av

övning av Plyo med Elin, lätt arbete 30 min

GRIT plyo på kvällen, ca 20 min effektiv träning för egen del


Torsdag 10/1:

Pilates PT med underbara Lise Korsedahl. 

Cykel 90 min kl 18. Tufft pass. Underbart att middagen inte bara var grymt god efteråt utan även stod färdig.


 

Ptn unnar sig egen Pt. Här försöker jag "suga in naveln" lite till och skall precis börja lyfta benen. Inte lika lätt som det kanske ser ut. På pilatessidan så är jag definitivt en novis som har mycket att lära. Gillar träningsformen, precis som yogan så är det stort fokus på stabilitet, andning och långsammare rörelser än vad jag är van vid. 

Jag kan varmt rekommendera Individuell pilatesträning med Lise Korsedahl. Lugnare än Uneståhl och grymt kompetent i det hon gör.


Är nu inne på 10e dagen av paleokost med två öppna måltider hittills (alltså där man äter vad som helst). Känner mig pigg och stark och tycker mig märka att jag inte får lika kraftiga blodsockerdippar som tidigare. Mycket banan och rotfrukter blir det för att få i mig kolhydrater, jag är inte ute efter att utesluta dessa. Gott med både fisk och räkor ikväll och i morgon vill jag ha en stadig portion kött känner jag, blivit mycket ägg, ägg och ägg under veckan vid sidan av rotfrukter, bananer och annat grönt.


Ha det fint:)





Av Moa Richard - 9 januari 2013 23:06

Hej!


Insåg att jag missat att lägga ut dadelbollarna tidigare och de är för goda för att missa! Tack Helena för att du delade med dig av dessa godbitar! Jag skriver här ned min senast omgång då jag valt att halvera kokosoljan, i originalreceptet så är det dubbla mängden mot detta.


Ca 8 st:
2 msk kallt kaffe
1 msk kokosolja
0.5 dl kokosflingor
100 g dadlar
2 msk kakao
Kokos att rulla i.


Mixa ihop, rulla i kokosen och förvara i kyl tycker jag. Vid jul testade jag även att doppa dem i vit choklad, inte ett dugg paleo längre då men jädrigt gott kan jag säga.

Mat
Av Moa Richard - 9 januari 2013 10:29


1 banan
2 ägg
1,5 msk macapulver
1,5 tsk kokosmjöl
1 tsk psylliumfrö
1 tsk kakaonibs

Mixa ihop och stek som små pannkakor i kokosolja 2-3 min per sida. Jag toppade här med kokosgrädde, blåbär och vaniljpulver.

Paleomånaden fortsätter. Hittills kan jag inte säga att jag har saknat något som jag brukar äta mycket av (yoghurt, bröd mm). Alternativen som jag lagar är såpass goda så det här är inga konstigheter. Det här är dagens efter cykel- frukost, på sidan kaffe med mandelmjölk och clementiner.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards