Direktlänk till inlägg 24 september 2013

Åtta timmar sömn och 14 strikta

Av Moa Richard - 24 september 2013 21:39

Det är känt sedan länge att sömnen är mycket viktig för återhämtning- du sover medan cellerna servar. Åtta timmar är antal sömntimmar per natt som brukar nämnas, ett antal som sällan uppfylls under veckodagarna. Jag hamnar nog oftast på sex timmar och känner att det är i minsta laget för min del.

Den här morgonen var dock skol- och arbetsfri och hur gött var det på en tisdag?! Snickrade ihop cykelpass, tvättade, bakade och repade koreografi i alldeles eget tempo.

Efter lite jobb på gymet så körde jag egen träning, utan kondition och med övningar som jag vill förbättra mig på den här hösten:

3 marklyft 77,5 kg
3 chins/pullups (strikta, utan gummiband)
5 backsquats 50 kg
5 handstand pushups (ställ dig på händer, gör armhävningar. Ja, jag har fötterna mot vägg)

x5. Vila halva tiden av vad ett varv tar. Det tog mig 90 s att köra ett varv, alltså vilade jag i 45 s.

Det blev 14 strikta chins/pullups vilket jag är nöjd med, de har känts trögt på sistone. Den 15e blev med ett hopp på uppvägen.
Marklyften kommer få stanna ett tag på 77,5 kg nu innan nästa steg, 80 kg, ska tas itu med. Jag har bara en rygg och inte bråttom.
Jag har börjat lägga in mer rörlighet eftersom det är den biten och inte styrka som hindrar mig i att kunna köra tyngre knäböj på ett tekniskt schysst sätt. Det kommer tyvärr inte gå på en kvart men som sagt, det brinner inte. Yoga, varför blir det ingen yoga? Jag tycker ju om det så varför ska det vara så svårt att komma iväg på?

Efter detta gav jag mig på ringarna och körde Toes to rings (precis som det låter, tårna ska upp till ringarna). Eftersom jag inte fick in rytmen första två seten (20+15) så fick det bli två till och då funkade det superbra. Hjärnan behövde bli påmind om vad som gällde på den här nya övningen. Sista två seten blev det 15+15 reps. Kul övning som sagt!

Dagen rundades av med en kuperad stavgångskväll i Änggården tillsammans med mina flitiga deltagare. Idag träffade vi på en gigantisk älg mitt på stigen! Jag vill verkligen rekommendera de här träffarna, det är det här som är power walk och jag kan ge dig minst 50 anledningar till varför du skall ansluta. Bara tre tillfällen kvar nu så kom igen!

Jag vill också passa på att säga att det är sorgligt och mycket irriterande hur media, även seriösare nyhetskällor, behandlar Statens beredning för medicinsk utvärderings, SBUs, artikel om Kostråd vid fetma. Det rycks meningar ur sitt sammanhang hej vilt för att skapa rubriker och uppmärksamhet. Den som var kostförvirrad innan har det inte lätt. Jag rekommenderar alla, som vill veta vad som verkligen publicerats, att gå in på www.sbu.se och läsa den förkortade versionen på 50 sidor (eller 493 sidor, om du har tid...). Rapport, Göteborgs-Posten och ni andra kan skämmas.

Nya favoriten Toes to rings från i fredags som kändes ännu lite bättre idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards