Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av Moa Richard - 2 oktober 2013 21:11

Det här var en omtumlande start på veckan med först en väldigt stark känsla och sedan en väldigt smärtsam känsla.

Efter två dagars vila lördag och söndag då fokus låg helt på massörutbildning med en himla massa masserande så var jag taggad att köra marklyft med Helena.
Jag har senaste veckorna kört raka marklyft men nu körde vi vanliga så det blev lite omorganisering i huvudet. Det gick jättebra och jag satte nytt personbästa på 90 kg! Vi stegrade från 50 kg och ju närmre 90 vi kom desto mindre viktökningar och färre reps, allt över 77,5 kg var ju trots allt orört område för mig (Helena har såklart pers på 105 kg).
Eftersom man kan ta mer vikt i ett vanligt marklyft så kände jag inte att jag behövde hålla mig på mina 77,5 kg.

Efter den vinsten så firade vi med Toes to rings, en av mina nya favoriter.

Helenas Team HM-bild från i måndags.



På måndagskvällen fortsatte utbildningen och jag blev på nytt masserad och masserade.

Igår skulle jag öva clean and jerk (frivändning med push-press) tillsammans med Martina innan det var dags för sista utbildningskvällen.
Visst hade jag lite träningsvärk, men inget överdrivet. Började frivända med lätta vikter och kände väldigt snart att det började göra ont och avbröt då självklart.

Allteftersom kvällen gick så började det göra mer och mer ont. Hade det inte varit för att kursen skulle avslutas med examination beståendes av att utföra och ta emot 60 min helkroppsmassage så hade jag gärna gått hem.

Efter avslutad (och godkänd) examination så cyklade jag hem och nu eskalerade smärtan något helt våldsamt. Jag kunde inte längre stå upprätt och bara grinade. Allt gjorde ont, i alla positioner. Aldrig tidigare har jag upplevt en sådan smärta i ryggen.

Att köra min cykel i morse eller gå till skolan var uteslutet. Såg ut som ett S i morse (funktionell skolios: kroppen ändrar ryggens ställning för att underlätta smärta).
Hörde av mig till Osteopat-Per som tyckte att jag skulle komma in på behandling. Jag är så glad att jag lyssnade på det.

Han utförde sin magi och kom fram till följande: påverkan på flera strukturer i ländryggen, bland annat min SI-led (svansben-höftben, en led som skall tillåta mycket begränsad rörlighet men hos mig tillåter något mer än önskvärt på högersidan). Detta gav självklart påverkan uppåt med låsningar i bröstryggen som följd.

Muskler i ryggen och resten av bålen var och är fortfarande väldigt spända, de har ju gått in i försvarsställning.
Min vanliga svank är mycket mindre än vanligt, tror det syns ganska tydligt på bilden:

Det där utstående partiet på ryggen skall INTE vara där.
Det ser dock bättre ut nu när jag tog bilden än i morse.

Varför blev det såhär då? Per gjorde en logisk och mycket trolig koppling som jag inte tänkt på: effekten av stora mängder massage. Jag har ju på senaste lagt om träningen och kört betydligt fler tunga pass än tidigare. Musklerna och de fascior (det vita nät som man ser på köttbiten) som omger inblandade strukturer har en hög spänning, högre än innan jag lade om träningen. Den här spänningen har släppt mycket till följd av all massage och tunga marklyft plus sedan endast lätta lyft dagen efter vart inte musklerna alls beredda på. Massagen blev som att klippa hängslena (spänningen) som håller byxorna uppe (stackars musklerna och dess fascior).

Den här spänningsförändringen var ju inget som jag kände av så självklart körde jag som vanligt. Nu vet jag bättre... Massage är superbra men är man inte van så kan stora doser av detta ge elaka följder om det kombineras med tuff träning. Värt att tänka på! Tråkigt att behöva lära sig den hårda och jävligt smärtsamma vägen.

Jag har stått upp i lägenheten med upprätt rygg nästan hela dagen och gått runt samt vickat på höfterna som Per sa. Det gör fortfarande ont och jag känner mig väldigt skör. Att göra sådant som att plocka upp något från golv, vrida sig eller sätta sig gör ont. Att bara vara gör ont men inte lika illa som i morse.

Om jag känner mig bättre på fredag så kan jag börja träna sådant som inte belastar ländryggen, så jag hoppas på att kunna köra strikta pullups och dips i avsaknad av hopp, tunga lyft och annat som egentligen stod på schemat. Hoppas på att känna mig bra nog för att gå till skolan i morgon. Någon 90-minutare på cykel är det inte tal om:(

På den ljusa sidan så är jag tjugo helkroppsmassager ifrån att vara diplomerad massör och har ett i mina ögon respektabelt personbästa i marklyft numera:)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards