Av Moa Richard - 14 maj 2013 11:53

Testade ny frukost i morse och tyckte att den blev riktigt god och mättande! Ser ju även god variationspotential här med olika kryddning, mjölk, mjöl och så vidare.

1 port:

2 ägg
2 msk kokosmjöl
0,5 dl mandelmjölk
1 tsk pepparkakskrydda
(Nypa salt)

Koka allt i kastrull tills konsistensen blivit grötig. Jag toppade med äppelbitar och lite pumpa- och solroskärnor.

Mat
Av Moa Richard - 12 maj 2013 19:10

De fyra översta bilderna är tagna av P-A. Blogg: grymt.norvell.eu/ Jag är inget bra på att länka från telefonen tyvärr men det är adressen! Den nedersta är från gt.se och togs vid starten på Ullevi.

Av Moa Richard - 11 maj 2013 17:27

Team Helvete! Kallt vid start men sen blev det massor av sol och nu sitter jag här på balkongen och känner mig nöjd med dagens bravader:)

Idag var det dags för säsongens andra cykellopp och denna gången var det Göteborgsgirots tur med sina 67 km genom alla göteborgs stadsdelar. Vi startade med en rejäl frukost hemma tillsammans med Hanna som också cyklade och det var mysigt, gott att slippa gå upp mitt i natten som förra helgen!

Vi startade kl 11 på Ullevi och gick i mål på densamma. Härlig känsla med målgång där inne!

Tyngst var Angered och Hammarkullen med sina backiga partier och Angeredsbron gick riktigt segt, trampade på som satan men lyckades inte komma över 20 km/h där. Vem var det som satt på extra bromsklossar?!

Intressant med två längre grusvägsdelar, en på hisingssidan och en i skatås med delar av 8:an.
Det var stundtals ganska trångt och jag fick vid ett tillfälle kliva av cykeln i en brant grusbacke då det gick för långsamt framför. Det resulterade i en liten löptur med cykeln för att inte tappa Helena och Henke som jag körde med. Kan ha vart det tuffaste!

Hade önskat mindre cykelbanekörning, kan inte cykeln få ett par timmar om året i anspråk på bekostnad av bilisterna?! Hallå där Göteborgs Stad, är inte detta ännu en fin chans att sätta evenemangs-staden Göteborg på kartan?

Är på det stora hela mycket nöjd med arrangemanget och det var roligt att cykla i delar av min stad där jag tidigare aldrig cyklat. Kul att ha varit med på världspremiären.

Jag kände mig stark trots att halsen är lite torr och slembildande om vartannat (får se hur den känns i morgon?) och backar är min grej! Jättekul att återigen få köra med Helena, jag är så glad i min nya cykelkämpe som vill göra dom här sakerna med mig! Såklart också kul att Henke ville köra med oss, snyggt med tre Team Helvete-cyklister på rad som rullade in på Ullevi!

Efter loppet tog vi after bike på Taras på södra vägen och den maten och ölen var givetvis mycket välsmakande.
När vi sedan skulle cykla hem därifrån så hade låren somnat totalt, herregud.

Nettotiden landade på 2:17 och det är jag nöjd med med tanke på de stundtals lite långsammare förutsättningar som gavs med grus, kurvor och medcyklister. Kände mig också ordentligt trött efter Angereds-biten och väl i mål så kände jag att jag hade gjort mitt bästa.

Veckan har även bjudit på ett långpass löpning med stora delar av Göteborgsvarvets bansträckning, bland annat båda broarna. Vi var fyra starka som körde och höll tänkt tempo på 5:15/km. Många km under det och sedan tappade vi lite på Göta älvbron.

Det har varit en fin träningsvecka och det var roligt att avsluta den med ännu ett lopp. Lopp är nog egentligen min största hobby, oavsett disciplin. Dock är det himla trevligt med fikapauserna på de andra cykelträningarna så det är ju tur att vi inte alltid kör lopp.

Nu gäller det bara att få halsen i schack och att inte ta ut mig för mycket på de pass jag kör på jobbet till veckan med tanke på nästa veckas varv. Om halsen är bra på tisdag så kör jag en sista lugn morgonlöpning och i övrigt endast "jobbträning" innan varvet.

Tack för idag och i torsdags alla inblandade, det här hade inte varit i närheten så roligt och utmanade utan er!

Då vänder vi blad och går all in för Göteborgsvarvet innan det blir all in Vätternrundan (sen blir det all in Semester med Portugal i spetsen!).

Av Moa Richard - 4 maj 2013 15:27

Då ligger man här en pizza senare med sina ömma tuber ischiadicus och latar sig i röda stugan, med all rätt efter att ha klivit upp 06:45 en lördag i Falkenberg, åkt ned till Halmstad, cyklat upp nästan hela vägen igen och sen tillbaka till Halmstad.

Vädret i år var fantastiskt, strålande sol och uppkavlade ärmar. Stundtals kraftig motvind men inte i närheten av förra årets 18 m/s.

Väldigt kul med grymma Helenas sällskap, som för övrigt körde sitt första lopp som sjunde tur någonsin, och teamtröjan (namnet Team Helvete på ryggen förpliktigar!). De första fem milen upp till Heberg gick riktigt snabbt, 1:39. Vägen ned bjöd på blåsigare förutsättningar men jag tycker att vi stod oss bra.

Starkare känsla än förra året och tog ingen draghjälp under de 96 kilometrarna. Ett depåstopp efter ca sju mil. Körde spurt de sista tre kilometrarna och efter det rycket i tillägg till tidigare 93 km tillryggalagda så var benen och sätet bra skakiga. När man får syn på den där skylten som säger MÅL, fy satan vad jag älskar den känslan.

Förra året gick jag in på 3:51 och i år 3:36. Hade jag själv styrt takten hela vägen så hade jag kunnat komma under 3:30, men hur kul hade det varit att cykla loppet själv? Nej, för mig är cykling en lagsport och jag är superglad att Helena var med och jag är grymt imponerad (men inte förvånad) över de framsteg hon gör på sadeln. Vilken lagkamrat jag har fått!

Blir det nytt Hallandslopp nästa år, vilket jag hoppas då det börjar bli en mycket trevlig tradition, så vill jag under 3:20.

Veckan som kommer är det dags att fokusera på löpningen som blivit på tok för åsidosatt nu, varvet är om två veckor... En kort snabb och en lång tur blir det och nästa lördag så är det dags för cykelloppet Göteborgsgirot. Sju mil genom alla Göteborgs stadsdelar. Ska bli riktigt skoj och tempomässigt så är jag sugen på ett snittempo där det står en 3:a först...

Trevlig helg!

Av Moa Richard - 1 maj 2013 22:34

Tjejerna vid fikapaus.

Röda dagar är härliga dagar! Att få cykla 12 mil på en onsdag är lyx. Idag var det jag, Henke, Helena, Sandra och Marie som cyklade lygnern runt. Strålande sol och en temperatur som tillät uppkavlande av tröjärmar.
Sätilafikan satt fint inför backarna vid andra delen kring sjön.

På lördag är det äntligen dags för Hallandsloppet. Planen är att försöka hålla tänkt tempo för Vätternrundan, 28-29 km/h i snitt. För mig är det ett tufft tempo att hålla i tio mil, men det skall bli jättekul med en tuff runda och jag ger mig inte innan total utmattning på lördag.

Cyklade mil: 52.

Av Moa Richard - 20 april 2013 18:24

Nya rosa handskarna testkördes och levde väl upp till tasskraven.
Korvbuffé på guldvägen i Onsala.

Hur gött är det att cykla egentligen? Hur gött som helst! Det härliga såhär på våren är att man för var runda känner att det går lite bättre och lite starkare.
Idag gick turen ned till Onsala via Särö och sedan väg 153.
Helenas bror hade dukat upp en korv- och kaffebuffé värd namnet och efter det var benen som på nyttfödda. Hem via Anneberg, Mölnlycke och Pixbo. Notan slutade på 10 mil. Sju härliga cyklister från teamet var med och gjorde detta till en underbar dag.
Totala cykelmil hittills: 40.

Just nu sitter jag i kvällssolen på balkongen och tar igen mig en stund innan det är dags att rodda om inför kvällens middag på Heaven 23.

I morgon blir det vila, min hals är inte helt med i matchen sedan två dagar tillbaka så i morgon får den bestämma!

Nästa helg befinner jag mig i Wien, om du har något bra tips på fin löprunda där så tar jag gärna emot tips!

Ha en skön lördagskväll:)

Av Moa Richard - 20 april 2013 00:01

Dagens bröd och dagens runda.

Bra dag det här! Jag fick jättefina rosa cykelhandskar av Helena och en flaska champagne av min goa pt-kund, som julafton en helt vanlig fredag!

Innan jag skulle köra en timme cykling på jobbet så passade jag på att ta en löptur. Med tisdagens sega löptur färsk i minnet (att springa klockan 6.30 är nog inget för mig alltså...) så hade jag inga skyhöga förväntningar. Tänkte trots det pressa ur mig en års-premiär på milen. Funderade på om Garminklockan var felaktigt inställd på glädjemätare, höll jag verkligen 5-tempo och många kilometer under det? Både Runkeeper och Garmin ljuger dock inte och rundan slutade på 11,4 km och snitt på 5:03. Gott för löpar-självförtroendet! Använde mina gamla inkörda skor så inte vaderna skulle starta krig. De andra får Fassas in...

Bakade mitt hittills bästa bananbröd:

2 stora mogna bananer
5 dl mandelmjöl
3 ägg
4 msk kokosolja
2 msk krossat linfrö
2,5 tsk vaniljpulver
2 tsk honung
1 tsk bikarbonat
Lite citronsaft (för att neutralisera smaken av bikarbonat)

Mixade ihop detta och rörde sedan i lite solroskärnor. Gräddade i silikonform ca 50 min i 175 grader. Blev bra höjd på brödet och det smakar väldigt gott!

Nu blir det vila inför morgondagen, först PT-kund i Slottsskogen och sedan 10 mil cykling till och från Onsala. Morgondagens 5-rätters på Heaven 23 kommer sitta som gjutet.

Trevlig helg!

Av Moa Richard - 18 april 2013 22:12

Inomhus gillar vi också! Bild: Amanda Steèn, AS I AM - photography.

Vi börjar med nedräkningsstatus:

Hallandsloppet 96 km 15 dagar kvar
Göteborgsgirot 70 km 22 dagar kvar
Göteborgsvarvet 21 km 30 dagar kvar
Vätternrundan 30 km 57 dagar kvar

Det börjar med andra ord dra ihop sig!

Foten svarar bra på löpningen. Vaderna tycker att mina nya Puma Faas tar styggt, bara att vänja er säger jag! I morgon är det dags för milen för första gången i år.

På cykelsidan ser det riktigt bra ut, har redan hunnit cykla mer än under hela april förra året!

5+2+7+12+4= 30 mil hittills. 12-milarn bestod av turen Lygnen runt, favorit i repris från förra året. Den tar jag gärna snart igen. Vacker natur, grymma backar och god fika i Sätila:).

På lördag cyklar vi till Onsala med stopp hos Helenas bror, turen blir 10 mil.

Försöker putta in styrka här och där mellan cykling, löpning och mina klasser och det går skapligt. Ibland blir det någon enstaka muskelgrupp innan klass, jag får ta de chanser jag får och ibland är de begränsade.

Fick startbevis till Göteborgsvarvet idag, startgrupp 7 med start kl 13:42. Kom gärna och heja!