Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

SAMMANFATTNING SEPTEMBER och titt i spåkulan

Av Moa Richard - 1 oktober 2012 14:18

Såhär slutade septembers träningsmånad:


Löppass distans: 9 st. 15.5 mil totalt.

Löppass intervall: 4 st varav 3 backpass.

Cykling: 17 st. 15, 5 timmar totalt.

Shape: 2 st.

GRIT plyo: 2 st.

Yoga: 1 st.

Vilodagar: 8 st.

Passtotal: 35 st.


Utöver detta så har jag fyllt på med styrkeövningar för min axel samt fotleder och bål.


Känslan har varit mycket stark och löpningen gick bättre och bättre under månadens gång. Lyckades verkligen toppa formen bra till Lidingöloppet.  Jag kommer fortsätta använda samma modell inför kommande lopp.


Matmässigt så verkar det vara toppen för mig att trycka i mig grymt mycket frukt och grönt. Alltså på riktigt mycket. Har inte känt av minsta tillstymmelse till förkylning och energinivån har varit bra trots att jag bland annat sprungit ungefär 18 mil inklusive mina intervallpass. Flera av passen har varit riktigt tuffa. 


Axeln har tyvärr satt stopp för mycket av den träning som jag gillar just nu. Bland annat min shape, yoga och mycket styrketräning har blivit lidande. Jag var tillbaka till osteopat-Per idag och han sa att jag svarade bra på behandligen. Jag fick med mig lite nya övningar att ägna mig åt och jag skall fortsätta mina stretcher från tidigare. Det är bara att hålla tummarna nu för att det snart skall bli bättre, jag känner stort sug efter att få styrketräna nu och släppa något på löpningen en liten stund.


Trampade snett, ordentligt, på ett pass i början på månaden, detta blev en brysk påminnelse om att mina instabila fotleder behöver mycket omtanke och det har jag börjat ge dem igen. Det blev ingen större skada skedd efter felsteget och nu känns fotlederna starkare än någonsin.


Med ett Lidingölopp i bagaget så blickar jag nu framåt den sista delen i En svensk klassiker, Vasaloppet. För vår del så blir det öppet spår som går veckan innan det tv-sända vasaloppet. Mindre folk att trängas med och billigare anmälningsavgift. Det kostar bannemej mer än man kan tro att flänga runt på alla dessa lopp. Helt klart värt det men ändå svettigt när tusenlapparna rullar iväg.


Har tänkt mig satsa på finallopet i Skatås i november, milloppet. Kan vara kul nu när bland annat bror springer. Tänker mig ett nytt personbästa på milen här, alltså under 48:08. Kan bli tufft med tanke på terrängen men mål skall inte vara lätta att nå, då är det ju ingen utmaning.


Anmälningen till Vätternrundan 2013 öppnade i morse... vips så vart man anmäld igen. Denna gången blir vi ett tjejteam som kör, skall bli jättekul och garanterat jättejobbigt igen. Målet här blir under 11 timmar. Det bor en liten sadist i mig, tveklöst...


Göteborgsvarvet är självklart, under 1:45 är planen där än sålänge. Ser fram emot många goa pass i vår. Snabba intervaller...


Sneglar på Milano marathon den 7 april nu också, inget bokat men...


Känslan, frånsett min axel, är strålande bra just nu  gott jobbat Moa



 
 
elin

elin

1 oktober 2012 15:25

Duktig du är! Önskar verkligen jag hade lite mer jävlar anamma i mig, så lat.. Keep going! :) / Elin

http://www.mselin.bloggplatsen.se

Moa Richard

7 oktober 2012 00:38

Tack Elin!
Jag tror alla är lata tills man väljer att sluta vara det och det är aldrig försent att ändra sig:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards