Alla inlägg under februari 2012

Av Moa Richard - 23 februari 2012 10:21

Hej,


Fredagens after work innebar en enhet alkohol för mycket, vilket ledde till inställd morgoncykel och body balance. Jag mådde inte dåligt på något sett, men huvudet var lite tyngre än vanligt och fokuset fanns inte där. Eftersom jag försöker leva efter regeln Kvalitet före kvantitet så var det bara att backa. Lite surt, med tanke på att jag var så inställd på det. Till mitt försvar skall sägas att den sista enheten ställdes framför mig, till morgonträningens försvar skall sägas att man faktiskt inte måste dricka ett till glas vin bara för att någon överraskningsbjuder, är jag 15 år eller?


Lördag 18/2 och söndag 19/2:

Vila. Mycket trevlig helg med hockeymatch, promenader och god middag.


Måndag 20/2:

Styrka med Per och Jonis:

40 sek/övning, 3 varv/station, vila mellan stationer.

1. Roddsquat cable+woodshopper cable+utfallshopp

2. Uppåtgående flyes kinesis+powerpull trx+skridskohopp 5 kg

3. X-walk+kettlebellssving 16 kg+smal armhävning

4. Omvända flyes kinesis+störtlopp+axelpressar kinesis

5. Hollowrocks+vboll+pekplanka

Höftövningen

Löpning 5 km på bandet, 12.5 km/h från ca 500 meter, ökade till 13.5 km/h sista 200 m. Kände mig som en gasell ungefär, bra känsla att ha efter kört stationerna innan.


Tisdag 21/2:

Cykel 45 min följt av

Shape 45 min. Shape två dagar i rad är inte optimalt men någon gång funkar det ju när jag vickar klassen.


Onsdag 22/2:

Vaknade med lite kli i halsen... hmmm... Att känna efter för mycket är dock ingen idé om man vill komma någon vart därför så genomförde jag mitt löppass, ibland så kan ju faktiskt kliet skrämmas bort.


Löpning 11 km, 5:30 tempo kl 10.15 efter höftövning. Nu när isen är borta så blev det äntligen utelöpning igen, på det perfekta underlaget asfalt, täckt av ett tunt lager grus. Inskolningshårt för fötter som varit ifrån asfalten en stund. Kändes riktigt bra och om det fortsätter vara isfritt så blir det 12 km nästa vecka. 


Shape 55 min på kvällen. 


Även om löpningen kändes riktigt bra så tog vare sig den eller shapen bort något halskli tyvärr. Lite snor kan jag ta med träning men när andningen känns grund och retad så får det bli utan. Riktigt tråkigt när man sett fram emot skräck-intervalltorsdag, har nu missat två intervalltillfällen i februari. Samtidigt så känner jag att jag går framåt i löpningen så det kanske inte är hela världen. Hata att missa träning för en jävla skithals dock. 


Torsdag 23/2:


Som sagt, hejdå intervall. Kommer att bli en del hoppande på vattenträningen ikväll men jag skall försöka hålla mig någorlunda lugn där uppe på kanten.


Med lite tur så kanske den där igelkotten i halsen har gett sig av i morgon, i såfall blir det styrka på förmiddagen utöver cykeln. 


Kommentarer att fundera en gång till på innan man fäller till sin kollega:

"Du ser trött ut".... Tack? 

"Ska du äta allt det där?"... Tycker du att jag ser särdeles tjock ut? 


Efter ett par år i gymbranschen så har jag insett att folk omkring dig funderar mycket på vad och hur mycket du äter. Helt okej, vi är ju alla intresserade av att behålla en god hälsa. Frågan är dock om alla kommentarer alltid är nödvändiga. Skulle vara intressant att någon gång ta med en pizza och läsk till lunch, som en ovetenskaplig studie. Skulle reaktionen bli densamma som på bygget eller på varvet?



Av Moa Richard - 17 februari 2012 20:40

Okej, hur stark som helst. Nya rekord på 450 repsen. Lite småbrått ut på stan så kör en snabb uppdatering...


Tisdag 14/2:

45 min cykel följt av ny höftövning från osteopat-Per och

11 km löpning på bandet, 5:27 tempo 8 km och 5:15 tempo på tre km, 2 i början och 1 i slutet. Herregud, så hungrig som man är efter ett sådant pass går knappt att ta...


Onsdag 15/2:

Shape på kvällen.


Torsdag 16/2:

Övning på svettigt anonymt konditionspass 30 min följt av höftövning och

Intervall-torsdag! 1 min backe 12 km/h (10% lutning), 1 min vila, 2 min 14,5 km/h, 1 min vila, 3 min 14 km/h, 2 min vila x3. Råjobbigt, men var rätt på med hastighet och det kändes ju grymt efteråt.


Fredag 17/2:

Styrka, 450-repetitionerna från tidigare på tid. Ny rekordtid: 30:30. Kan bli svettigt att komma under 30 minuter på den rackarn...

Cykel 55 min på kvällen. Lika kul som alltid och svettigt.


Cykel och body balance planerat för morgondagen, men först lite umgänge på stan, hej hej!


Av Moa Richard - 13 februari 2012 22:18

Hej,


Nu var det en stund sedan. Hänt i träningsväg sedan sist:


Onsdag 8/2:

16 min rodd, 21 min crosstrainer, 15 min löpband. Allt på "lagomt" vis, runt 70-80%. Lunchpass med Henke och Per.

Shape på kvällen. Sträckte mig framåt slutet när jag skulle ner och sätta mig i 90 grader. Någon elak adduktor som tyckte att det var roligt när jag stod framför 32 pers. Bara att le och fortsätta.


Torsdag 9/2:

45 min cykel följt av 20 min boxning. Cykel runt 75%. På boxningen körde jag och Per en minut var, den som höll mitsarna fick bestämma vad den andre skulle göra. Torsdag är ju annars intervalldag, men tack vare sträckningen så fick löpningen utebli. Inte helt dumt att bli hindrad från rutinen ibland, då kan man ju råka göra något annat roligt, som att boxas.

Fotrehab, detta gjordes även måndag.


Fredag 10/2:

45 min cykel av tuffare slag för Therese Nordström, duktig och inspirerande instruktör. Följdes av:

Hög rodd trx+ omvänd flye kinesis 12+12x3

Bröstpress trx+flye kinesis 12+12x3

Sneda crunches på boll.

Skall tillägga att detta pass skedde kl 6.45 på morgonen, utan att få betalt. Jag hade gjort det ändå, men det kändes skönt jag bokat träningsdejt med Per här så att det var en till som gick upp.

Det var riktigt skönt att starta helgen såhär, efteråt så väntade långa tågresan upp till min fina Jenni i Gävle, och sitta still på liten yta är inte min starkaste gren. Det blev en fantastiskt trevlig helg med mycket trevligt sällskap och mycket vin.


Lördag och söndag:

Vila. Mycket Gävlebalsam för själen.


Måndag 13/2:

Styrka med Per och Jonis:

40s+40s+40s x3 av

1. Omvänd flye kinesis+armhäv 2st, hopp över stång, 2 armhäv på andra sidan, tillbaka+thruster 20 kg

2. Hög rodd med rotation kinesis+utfallshopp+lårcurl trx

3. Pulldown kinesis+atomic pushup trx+dips

4. Bicepscurl kinesis+kettlebellssving 16kg+magrodd med boll 3kg

Totalt arbete 24 min, ingen vila på stationerna

Fotrehab

Efter en helg i matens och framför allt vinets tecken så är jag inte mitt spänstigaste, mer som en sumobrottare i stilettklackar. Kunde varit värre dock och jag är nöjd med dagens insats trots allt.


Idag var det dags för återbesök hos duktiga osteopaten Per. Många fotrehabsstunder har gett resultat för rörligheten som saknades och jag skulle glädjande nog sluta med det nu. Allt såg bättre ut en sist, men lite knakande och vridande blev det. Har nu fått en ny övning för höftböjaren som skall göras tre gånger i veckan, 20 ggr/ben med gummiband. Denna övningen kommer kräva en del koncentration så jag ska nog inte snacka och göra samtidigt... Skall knåda eller rulla något i hålfoten med mycket tryck, också det tre gånger i veckan och det blir ju perfekt att göra i soffan på kvällen. Skall om en stund kolla om mina knäskålar har flyttat ut en bit sedan besöket, Per roterade ut lårbenet och knäskålen kan dröja en stund eftersom den sitter i mjukdelar. Behöver bli bättre på att andas djupt också, det blir nog mitt svåraste uppdrag... (sångpedagog? Mer yoga?) Så sjukt faschinerande det här... Bara att lyssna på allt som sägs under ett besök känns som värt pengarna... 


Klockan går märkligt nog sitt snabbaste mellan 19-23, dags att sova...


Till undrande lunchvänner på jobbet!

PAJDEGSRECEPT:

Speltmjöl (samma som dinkel) 

Rågsikt eller annat grövre mjöl som man har hemma

Hampamjöl, ca 10% av totala mjölmängden

Hårt smör, ca 50 gram

Minikeso och lättkesella

Lite ljummet vatten


Mjölmängden som i ett "vanligt" recept, en del av smöret byts ut mot keso och kesella. Kyl och förgrädda som vanligt. Jag brukar också slänga i en del keso i själva pajen. Kan varmt rekommendera en del hampamjöl även i pannkakor, det smakar lite mer och blir väl lite mer så kallad vuxen smak. Även då ca 10 % av total mängd mjöl.






Såg denna skräpaktiga löpsedel på väg till tåget i fredags... När det står uttryck såsom "rasa", "rekordsnabbt" eller varför inte "på nolltid" så tycker jag att man skall gå åt andra hållet.     









Av Moa Richard - 8 februari 2012 09:50

Februari, snart slut på vintern, snart... När jag bodde i Åre så var vintern kul. I Göteborg är den väldigt okul. Rent gladmässigt är jag inte mitt starkaste just nu men rent träningsmässigt så känns det fortsatt mycket bra.


Lördag 4/2:

Cykel 45 min. Skönt att gå för någon annan ibland. Mjölksyrefritt och lagomt återhämtningspass.

Bodybalance. Eftersom jag visste att det skulle bli trevlig och sen middag på kvällen så flyttades söndagsyoga till lördagsbodybalance istället. Mysig feelgood-musik och mycket öppna upp i höften som kändes gott. Det var inte dumt alls att kombinera de här två passen. Johanna Carlund som har passen är en grymt duktig instruktör som kan konsten att prata mycket under passet utan att bli tjatig. Jag är lite känslig för mycket snack under cykelpass, men hon gör det så himla bra. Bra musik på cykeln också. Det är roligt att nu vara kollega med Johanna, som var en av de första instruktörer jag tränade för på Pulsen i Kungälv som 15-åring. På den tiden blev det mycket cykel, bodypump, box och step-up.


Söndag 5/2:

Vila


Måndag 6/2:

50 negativa chins

60 djupa knäböj 10 kg

70 armhävningar

80 situps i lutad bänk

90 burpees

100 dips på bänk

Favorit i repris från 27/1. Tid då: 36:20. Tid nu: 32:48. Jag är nöjd. Mot 30 blankt.


Tisdag 7/2:

8 km löpning på bandet 5:27 tempo

45 min cykel

3 km löpning på bandet 5:17 tempo

Tanken var att jag skulle springa 11 km och eftersom jag fick en håltimma innan cykeln så ville jag passa på då, var inte så dumt att bryta upp löpningen i två delar, bandet är ju inte så spännande längre stunder.


Någon dag skall jag känna mig mindre som en övervintrad ekorre, snart.



Av Moa Richard - 3 februari 2012 21:54

Då sitter man här, ett På spåret och ett Skavlan senare. Känns på många sätt skönare att vara närmre 30 än 20. Mer sällan bakis efter utekvällar är en anledning, att några fler människor lyssnar på mig en annan och att jag har en högre grad av fysisk styrka att tillgå är en tredje. Att bygga en stark kropp tar tid och det finns en anledning till att det inte är de yngsta deltagarna som lyckas bäst i tävlingar såsom ironman. Intressant att se vad närmre 40 än 30 kommer att innebära för mig... Apropå ämnet så mätte jag min vilopuls häromsistens. 48 slag/minut att jämföra med 2:an på gymnasiet då jag hade 58 slag/minut. 10 slag på 10 år.


Torsdag 2/2:


Intervall, pyramid på bandet. Totalt 18 min jobb.

2 min- vila 1 min, 4 min- vila 2 min, 6 min- vila 3 min, 4 min-vila 2 min, 2 min- nedvarv.

Anna var med och sprang och Sebbe peppade på sidan. Bra förutsättningar i ett jobbigt upplägg. Vi tog bild på vår hastighet så att vi vet vad som skall slås på käften nästa gång. Jag höll mig nästan som planerat, sånär som på andra 4-minutaren där jag fick sänka från 14,5 till 14 km/h efter 1:45 och andra 2-minutaren fick bli på 14,5 istället för 15 km/h... Att det finns folk som springer distans på dessa hastigheter känns helt skadat. Undrar hur snabb jag kan bli på mina distanspass utan att ligga och maxa eller behöva styra bort en del muskelmassa först?

Det var här gråtandet kom in i bilden. Eller nästan. Något könsord kan ha flugit ur munnen också och det är inte mitt vanligaste tillhygge. Ibland men inte ofta känner jag att just gråten är nära, för att det känns så fruktansvärt krävande i stunden. Man skulle väl kunna säga att jag har ett rikt känsloliv även när det kommer till träning.


Fredag 3/2:


Styrketräning med Anna. Skönt med lite snack och inte jätteintensivt utan pauser.

Dips i ställning, så många vi kunde x3. Det är lite luddigt men jag gjorde i alla fall 17 i första och 10 frustande i sista med assistans av Anna på sista 2.  

Tricepsarmhävningar. Ca 15 x3

Thrusters, 10 x3 20 kg

Hängande twistcrunches och lutade situps i bänk. Har känt lite extra för just situps på sistone. Ibland är enklast bästast. Följt av:


Cykel 55 min. Discokulan på och riktigt go klass om jag får säga det själv. Tyckte att jag fick med mig deltagarna bra på avslutande tempoökningarna. Vart själv helsvett och ordentligt ansträngd.  


En härlig lördag väntar med sol, cykel, bodybalance och vänner på fik och middag.


Dagens tips 1:  från tisdagar v.8 så börjar jag köra 55 min crosstraining på kungsgatan, kl 8.15 Mycket bra allround-pass med puls.

Dagens tips 2: Inspirationsdag med många bra träningspass och föreläsningar på Gerdahallen i Lund 10/3. Lutar starkt åt ett besök för egen del. 


   

Så jobbigt... Så gott efteråt. När jag kom hem från jobbet 10 timmar senare så drog jag i mig nästan en hel grillad kyckling och en halv avokado. Så brukar inte kvällsmålet se ut.


Unna dig en trevlig helg!

Av Moa Richard - 1 februari 2012 17:08

Hej,


Löpband är avgjort ingen favorit. Dock är inte löpning på halt underlag det heller, så ibland får hörlurarna och tjurskallen åka på bara för att få det gjort. Man blir inte bättre på att springa av att inte springa.


Söndag 29/1:

Här skulle det blivit en yoga, men den byttes ut mot rödvin kvällen innan... En trevlig middag hos mysmästarna Per och Maria. Det är inte lika mysigt att stå i yogahunden och hans kompisar med tungt huvud dagen efter. 1-0 till rödvinet.


Måndag 30/1:

20 min löpband 10-12 km/h följt av

styrka. Tänkte biffträning inledningsvis men... as if så att säga...

Knäböj och utfall i smithmaskin- ca 30 av var

Sidospark i kinesis 10 x3 /ben

Höftlyft på boll 15 x 3 /ben

Låg rodd i cable ca 10 x3

Flyes + omvända flyes i kinesis 10 + 10 x3

Triceps pushdown + overhead i cable ca 10 + 10 x3

Bålövningar, lite av varje med pilatesboll


Tisdag 31/1:

45 min cykel följt av

löpning 11 km på bandet. 5:27 tempo. Lite piggare än förra veckan med samma upplägg! Vaderna kändes fräscha efteråt. Lite skav under fötterna stör ibland när jagkör längre stunder. Någon som har tips på bra strumpor som inte har sömmar och inte blir blöta? Det hade ju hjälpt och jag har tidigare sökt utan framgång.

Sist men inte minst, fotrehab.


Onsdag 1/2:

42 min crosstrainer följt av

8 min löpning

behagligt pass på runt 75% av max


Shape på kvällen


Årets i särklass tråkigaste månad är här. Jag skall göra vad jag kan för att förgylla den med bra träning och bra umgänge. Värmeljusen består. Så även vintertrötthet verkar det som. Det känns som att det var hundra år sedan jag senast såg kudden, varje kväll. Svårt vårtörstig nu.



Av Moa Richard - 1 februari 2012 16:56

Cykelpass: 12 st, 660 min = 11 timmar. Lite längre än det skall jag sitta på en cykel i sträck i juni...

Styrkepass: 11 st

Yogapass: 3 st

Löppass distans: 6 st, 60 km

Löppass intervall: 4 st

Vilodagar: 4 st (6 st om man räknar in två söndagsyoga i vila).

Totalt antal pass på 31 dagar: 36


Måste säga att jag känner mig starkare och starkare över lag. Allt har tagit ett steg framåt. Foten känns jättebra och rädslan för att få ont igen är borta, men respekten för återhämtning/långsam stegring/rehab finns kvar. Under februari så skall jag framför allt intensifiera löpningen, det är dags för längre distanser. Ett par längre cykelpass på spinningcykeln hade varit önskvärt också, den där 30-milaren börjar kännas närmre nu...


Ovido - Quiz & Flashcards