Direktlänk till inlägg 16 oktober 2012

R som i rasande råtråkig rehab

Av Moa Richard - 16 oktober 2012 21:16

Ja, platt som en pannkaka föll man väl då. Känslan efter Lidingöloppet var ju riktigt bra, tills jag på torsdagen efteråt sprang 8 km på löpband och efter det blev öm under foten i gränsen hålfot till häl. Solklar överansträngning av senan som går under foten och är det något som jag inte vill utveckla så är det fenomenet hälsporre. Därav ännu en sak att lägga till på vila-listan utöver axeln... och jag som knappt tycker om att röra på mig... och för mig som det knappt alls hade passat bra in i klassiker-schemat att jobba med överkroppsstyrka nu. Det blir ju dock sällan som man tänkt, det vet ju alla, och nu gäller det att rehabba på och hålla på otåligheten. Det som eventuellt inte är färdigtränat inför Öppet spår i februari får pannbenet rycka in och ta hand om. Sånt har jag i alla fall gott om.


Torsdag 4/10:

Löpning 8 km på löpband, höll ca 11.5 km i snitt. God känsla under tiden, efteråt kom foten.


Fredag 5/10:

Styrka ben i trx och sumosquats med 15 kg viktplatta. Rehab och bålträning.


Lördag 6/10:

Vila.


Söndag 7/10:

Vila. Hade kroppen varit sitt vanliga jag så hade jag sprungit...


Måndag 8/10:

Cy kl 6.45 45 min följt av benträning i trx, rehab och bålträning. Kommer inte ihåg exakta övningar, det hannju gå en tid nu innan jag skrev. Har inte känts så kul att skriva nu när det inte går som jag vill...

Cy 75 min kl 18.


Tisdag 9/10:

Crosstrainer 60 min på förmiddagen och någon timme senare 

Cy 45 min. Så glad att jag har cykeln, vad än som varit knas i kroppen så har minsann detta redskap alltid fungerat för mig!


Onsdag 10/10:

Cykel 45 min kl 7.15 plus lite rehab.

Shape kl 19. Äntligen tillbaka på min klass. Några modifieringar såsom armhävningar på knä gjorde att det fungerade bra.


Torsdag 11/10:

Crosstrainer 50 min på förmiddagen. Inte för att det är kul någonstans men för att jag vill konditionsträna trots fötter och annat.

Cykel 90 min kl 18. Var helt överladdad och höll ju alltså på att trilla av cykeln sista kvarten, himla kul!


Fredag 12/10:

Rehab och bålträning, kort pass då jag skulle med tåg upp till Stockholm för att gå på BTB- (bra till bäst) utbildning för cykling.


Lördag 13/10:

En heldag på cykeln, övningar av olika slag. Aldrig stentufft men sammanlagt mycket tid i sadeln och stundtals högre puls.


Söndag 14/10:

Vila och tågresa hem. Det var en bra utbildning och riktigt mysigt att träffa Åre-Frida för middag!


Måndag 15/10:

Cykel kl 6.45 45 min följt av benträning i trx, rehab och bålträning (börjar vi se ett mönster i mina styrkepass...).

Cykel 75 min kl 18.


Tisdag 16/10:

Crosstrainer 50 min på förmiddagen 

Cykel 45 min vid lunch.


När allt inte fungerar som man vill och är van vid så inser man hur mycket det är värt att kunna använda kroppen som man vill. För vissa är det datorn eller bilen, för mig är det kroppen. 

Axeln känns bättre allt efter som, det är dock en bit kvar att gå innan jag kör styrka så som jag vill igen...

Hälen är nästan helt i sin ordning igen, hoppas på ett kortare löppass på torsdag och Helenas GRIT på fredag. Den där galna GRITen har jag saknat, det är en klass jag fastnat för.


 

Just nu skulle jag kunnat stämpla ut och lagt mig såhär... Rehab och regn är lite väl mycket på tapeten just nu. 

Henkes bild från Instön vid Marstrand.



 
 
Jill

Jill

16 oktober 2012 22:15

Du är så jäkla grym Moa! Så kul å läsa om din träning!

http://blogg.improveme.se/jill

Moa Richard

16 oktober 2012 23:01

Tack Jill, det värmer ett fruset rehab-hjärta! Detsamma får jag säga:)

 
Lillian

Lillian

16 oktober 2012 22:22

Gaah, vad jobbigt det är när det inte blir som man tänkt!

http://springlust.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards