Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

Tack och hej rehabpastej?

Av Moa Richard - 31 oktober 2012 21:54

I wish! Det är dock en stund kvar tills jag kan lägga ned min rehab. När allt känns bra igen så bör jag hålla kvar en del av sakerna ändå, vill ju helst slippa en till omgång med ont i axel. Har lärt mig en läxa här och inser ju att för att kunna träna som jag gör så behövs det lite extra rustning.

Hälen som jag trodde var bra var visst inte helt bra och jag gick på med löpning för tidigt. Heroinisten vill ha sitt knark, jag vill ha min löpning. Attans, nu står man där med sin crosstrainer och kör tråk-kondition. Det lutar helt klart åt att jag kommer få avstå helgens finallopp i Skatås. Men jag är inte bitter... eller?


Onsdag 17/10:

Cykel 45 min kl 7.15 följt av rehab.

Shape kl 19. 


Torsdag 18/10:

Löpning ca 6 km på förmiddagen följt av rehab, balans, tåhävningar. Det var efter detta som hälen sa ifrån igen.

Cykel 90 min på kvällen.


Fredag 19/10:

GRIT plyo vid lunch. Spänst, spänst och åter spänst i 30 min. Så glad att detta faktiskt funkar fint för hälen.


Lördag 20/10:

Vila.


Söndag 21/10:

Vila. 


Måndag 22/10:

Cykel 45 min kl 6.45 följt av styrka för ben och bål samt rehab.

Cykel 75 min kl 18.


Tisdag 23/10:

Kondition 60 min på crosstrainer och en stund senare

Cykel 45 min.


Onsdag 24/10:

Cykel 45 min kl 7.15

Shape kl 19


Torsdag 25/10:

Kondition 60 min på crosstrainer och lite roddmaskin in emellan. Testade lite på löpbandet men kände direkt att det inte var läge. Känns åtminstone gott att jag kan köra på rodden nu utan att det gör ont i axeln.

Cykel 90 min kl 18.


Fredag 26/10:

Styrka på morgonen med vår praktikant Johannes, han var min pt och det var jättebra jobbat från hans sida, duktig kille. Jag fick köra marklyft, låg rodd med skivstång+shrugs med skivstång och två roliga övningar med deadball för bålen. Hade en hejdundrandes träningsvärk i magen efter detta plus grit.

GRIT plyo vid lunch. Kände mig mycket lättare i kroppen denna veckan jämfört med förra, mycket spänstigare. Om förra veckan kändes som en flodhäst så kändes denna mer som en gasell. Tänker fortsätta som gasellen nu.


Lördag 27/10:

Vila. Högskoleprov! Som vanligt mycket bättre på den verbala delen än på matten. X och Y kan skita ned sig, faktiskt. Var gott med en rask promenad runt slottsskogen efteråt, är inte van att sitta still sådär länge.


Söndag 28/10:

Cykling! Första uteturen sedan vätternrundan! Inte för att jag inte har velat, snarare för att fokus har varit så hårt satt på löpning. Cykelturer kräver ju också sin lilla tid.

Det var krispigt kan man säga med ett par minusgrader. Vacker morgon med gnistrande frost och klarblå himmel. Som balsam för själen. Tog mig ut mot Särö och körde sammanlagt ca 3.5-4 mil, hade inte cykeldatorn så vet inte exakt. Gillar annars att ha den då det är kul att hålla koll på hastigheten.


Måndag 29/10:

Cykel 45 min kl 6.45

Styrka på morgonen med Helena. Tänker att det är dags att jag unnar mig lite pt för egen del och känner att klippan Helena är ett bra kort att gå på. Mina önskemål som jag beskrivit för henne är ÖppetspårMoa/GRITMoa/bli bra i axelnMoa/snyggMoa. Utöver att jag självklart vill kunna prestera bra på öppet spår och bli bra i axeln så vill jag också kunna klara av att vara en stark och grymt GRIT-instruktör nästa år och utbildningen går i slutet av november. Måtte axeln vara bra tills dess! Att jag vill vara snyggMoa är ju också en självklarhet, fåfängan ska ju ha sitt och så vidare. Passet bestod av 5 varv av 15+15 bulgarian split squats med 20 kg olympisk stång, 15 låga roddar i trx, 10 boxjumps på mellanlådan och 10 knees to elbows. 23 min och någonting tog det och det var asjobbigt men kul och bra övningar! Efter cirkelns fem varv så var det dags att kötta sönder triceps med overhead press med skivstång 15 reps kombinerat med pullover med press på slutet 10 reps, ajaj det kändes. Sist ut lutade situps på boll med raka ben och bollkast för bål. Kommer bli en och en annan bålflektion nu igen, precis som inför cyklingen så är det en rörelse som lämpar sig bra inför all stakning på skidorna. Tack Helena för ett grymt bra pass!

Cykel 75 min kl 18.


Tisdag 30/10:

Kondition 50 min på crosstrainer och roddmaskin följt av rehab och balans. Snark. En stund senare

Cykel 45 min.

Testade mina rullskidor för första gången på kvällen, hjälp så läskigt och vad långt borta det känns att jag skall kunna bemästra dessa! Tyckte att det var lite kul med och jag tänker inte ge mig utan skall bli bra på det här också. 


Onsdag 31/10:

Cykel 45 min kl 7.15

Shape kl 19


Axeln känns bättre och bättre och jag hoppas verkligen att den snart skall vara helt bra. Kul att kunna använda överkroppen mer igen och faktiskt kunna köra ordentlig styrketräning igen. Senan under foten får väl ta sin tid, även om jag är svårt sugen på löpning så är det bara att inse att jag får ge fan i detta tills det känns bra, jag vill ju fortfarande inte få någon hälsporre eler annat skit att dras med en ännu längre stund.


Sovdags!


 

After shape.


 

After skämt ut sig för grannarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards