Alla inlägg den 17 februari 2013

Av Moa Richard - 17 februari 2013 18:59

Idag har jag varit i Borås och åkt Ymerloppet som är 42 km längdåkning. Innan visste vi att det kunde bli fyra varv på en längre bana alternativt tio varv på en kortare bana. Man hade ju såklart hoppats på fyra längre varv, men icke! Å andra sidan så blev graden av mental träning så mycket högre nu... Alltid lika härlig känsla efter målgång och nu är jag riktigt mör i hela kroppen, inte varje söndag som man river av ett maraton på längdskidor!


Checklista inför Öppet spår nästa helg: ett par tunna strumpor extra i pjäxan, de känns faktiskt lite lätt för stora och glappar en aning.

Bodyglide (vaselin, fast sitter lite bättre) i armvecket, kände lite skav framåt slutet.

Glasögon, det gör ont att få snö i ögat när man åker nedför och det kan ju även bli sol.

I övrigt när det kommer till klädsel så får vi avvakta och se hur vädret blir till helgen.


 

Dagens bansträckning.


Sedan sist:


Tisdag 12/2:

Cykel 30 min kl 18. Fick ta i lite extra mycket nu när det blev så kort!


Onsdag 13/2:

Cykel 45 min kl 7.15

GRIT Plyo kl 20, tuffare för mig än vanligt, såpass få deltagare så att jag själv i princip var en.


Torsdag 14/2:

Cykel 90 min. Alltid en tuffing! Nästa vecka blir det vasaloppsupplägg tänkte jag.


Fredag 15/2:

Vila! Med Ymerlopp i åtanke så blev det träningsfri fredag och istället desto mer plugg.


Lördag 16/2:

GRIT Plyo på torpavallen. Så himla kul klass, deltagarna var verkligen på hugget och jag blev riktigt trött själv! Möjligtvis inte bästa tänkbara klass att hålla dag innan lopp, men jag kom ju faktiskt runt idag.


Söndag 17/2:

Ymerloppet 42 km längd! Har inte sett min exakta tid ännu, men ca 3 h och 40 min tog det. Tuff bana med tre stigningar x10. Som sagt, mental träning när den är som bäst. Fick väldigt bra nedförsträning idag, jättebra att få åka ned många gånger i uppåkta spår för att slipa på den tekniken och bli mindre rädd. Starkast uppför i vanlig ordning. Måste ju nämna att jag fick beröm av ett par herrar för att jag ju var "så lätt och spänstig uppför", sådant blir man ju alltid glad för och jag kände mig ju faktiskt också lätt och spänstig uppför:)

Tack Helena och Magnus som också åkte, vilken bra dag! 


Kommande veckan så blir det knappt någon extra träning utöver mina pass, nu är det istället vila och mat som blir fokus. Kommer fortsätta med mycket grönt och ingefära för att undvika en sista minuten-influensa eller liknande, skulle vara obarmhärtigt tråkigt att missa min sista del i klassikern på grund av snor och feber!


Nu blir det söndagsfilm och nu är klassiker-nerverna i gungning inför nästa helg...


 

Mycket nöjd och mycket trött efter dagens erövring!


Ovido - Quiz & Flashcards