Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

StudentMoa

Av Moa Richard - 11 februari 2013 21:45

Då har jag rivit av min första tenta och praktiska examination i allmän anatomi. De första tre veckorna som student kändes enormt stressande och det var och är svårt att ställa om från heltidsPT-Moa till heltidsSTUDENT-Moa. Skolan är dock väldigt intressant och jag uppskattar mitt jobb mer än på länge nu. Snacka om skönt att bara stänga av plugghjärnan ett par timmar och ta hand om kunder och få spinna. Den egna träningen har fått prioriteras bort ett par gånger till förmån för studier, det känns sådär men det är inte så mycket att be för när läsningen hopar sig och tentastressen hänger över en. Förstår nu vad andra studenter pratar om men hoppas att jag snart skall ha en bra rutin på det så att det blir en schysst balans mellan studier, socialt liv, jobb och träning.


Onsdag 16/1:
Cykel 45 min kl 7.15 följt av
20 min löpning och 20 min stakning samt axelrehab.
GRIT plyo kl 20, ca 20 min full aktivitet för egen del.


Torsdag 17/1:
20 min löpning och 20 min stakning plus mage på förmiddagen.
Cykling 90 min kl 18


Fredag 18/1:
GRIT Strength kl 18 med Margret på valhalla. Första gången jag kunde köra alla axelpressar på 22 kg, framsteg!


Lördag 19/1:
Cykel 55 min på valhalla. Hoppade in för Trixie, trevlig anläggning att köra på!


Söndag 20/1:
Vila


Måndag 21/1:
Cykel 45 min kl 6.45
Cykel 75 min kl 18


Tisdag 22/1:
GRIT Strength kl 13
Cykel 30 min kl 18


Onsdag 23/1:
Cykel 45 min kl 7.15
GRIT plyo kl 20, ca 20 min full aktivitet för mig.


Torsdag 24/1:

Cykel 90 min kl 18.


Fredag 25/1:

Styrka med Helena. Hon bestämde upplägg och vi körde ett crossfit-passet Incredible Hulk (något modifierat tror jag). 5 marklyft, 5 frontsquat, 5 frivändningar, 5 pushpress och 5 backsquat x5. Vi körde varannan gång och hade 30 kg på stången. Riktigt bra pass! Efter hulken så fyllde vi på med extra rygg i form av liggandes roddar i "kippingstil" och extra mage i lutad bänk. Tack Helena, vilken tjej.


Lördag 26/1:

Längdåking 16 km i Borås. Kalasfina spår och inte för mycket folk! 


Söndag 27/1:

Vila


Måndag 28/1:

Cykel 45 min kl 6.45

Cykel 75 min kl 18


Tisdag 29/1:

GRITH strength kl 13

Cykel 30 min kl 18


Onsdag 30/1:

Cykel 45 min kl 7.15 Kommer ihåg den tiden då jag kunde fylla på med styrka eller grit-övning efteråt, nu är det sprint-SM till skolbuss istället.

GRIT plyo kl 20. 20 min tuffare för egen del.


Torsdag 31/1:

Cykling 90 min kl 18. Här brukade jag förut köra ett konditionspass/rehab/stretch på dagen... 


Fredag 1/2:

Vila. Prioriterade bort egen styrketräning för att läsa om celler och annat. Märkligt.


Lördag 2/1:

Rullskidor på säröleden ca 10 km. Min rull-teknik lämnar fortfarande mycket till övers att önska! Blir nog aldrig elitåkare...


Söndag 3/2:

Vila och massor av tentaplugg.


Måndag 4/2:

Cykel 45 min kl 6.45

Styrka 30 min kl 17.15 Ben, rygg och bål

Cykel 75 min kl 18


Tisdag 5/2:

Cykel 30  min. Tack gode gud för att jag är cykelinstruktör! Hur hade det annars gått just nu?!


Onsdag 6/2:

Cykel 45 min kl 7.15

GRIT plyo kl 20. Som vanligt ca 20 min tuffare för egen del.


Torsdag 7/2:

Cykel 90 min kl 18


Fredag 8/2:

Cykel 55 min kl 17. Vickade för Tobias på Valhalla. Tentastressen hade lagt sig så jag kunde lugnt och sansat köra klassen och det var gott att få röra på sig efter en dag med examination och sittade plugg.


Lördag 9/2:

Styrka. Jag gillade Hulken så jag körde den själv innan tentan. 30 kg igen och lite snabbare än sist på de 5 varven. Efter så körde jag stakintervaller 2 min/30 sek x5. Kände snabbt att jag tagit ut mig med stången innan. Efter stakning så blev det triceps och mage. Bra pass och klart misstänkt bra resultat på tentan efteråt, kanske måste göra denna uppladdning till standard nu inför tenta?


Söndag 10/2:

Längdåkning i Skatås. Vilken miss! Smöriga spår och packat med folk, den ene långsammare än den andre. Kände mig ju nästan duktig på längd i det sammanhanget. Vi tröttnade på spåret efter ca 4 km (spåret var 1650 m) och avslutade med 20 ca 100 meters stakspurter för att iallafall ha fått lite pulsstegring och stakning. Skatås gör sig bättre på sommarhalvåret, helt klart.


Måndag 11/2:

Cykel 45 min kl 6.45

Cykel 75 min kl 18



Nu är det ruggigt nära ett avslut på min svenska klassiker, om två helger är det dags! Kommande söndag så blir det Ymerloppet i Borås, 4,2 mil längdåkning som sista tur inför dagen Ö. Känns lite nervöst med lopp på längdskidor! Mest nervös inför nedförsåkningen måste jag säga, rädd att krocka och hamna i krockhögar vid botten av backarna. Det känns värre än att åka 90 km... Det är jättebra att köra ett övningslopp inför det stora loppet, det skulle jag rekommendera alla att göra oavsett typ av gren.


Direkt efter skidåkningen så byter vi raskt fokus till löpningen! Hoppas att hälen nu skall fungera utan problem. Gick till osteopat-Per för två veckor sen och fortsätter med cirkulation så nu skall det väl ändå snart vara bra.


 

Mycket nöjd efter åkning i Borås. Stark känsla framför allt uppför. Tar hellre uppför än nedför på dessa plockipin-skidor, svårt att svänga!


 

Valgus-knän och jag vet inte allt. Jag åker hellre racer på säröbanan men visst, det var ju åtminstone en väldigt vacker morgon!


  

Jag säger bara Herregud... Snacka om trassel i armarna... underbenen är inte bättre de och då har vi ju inte varit inne på alla ben. Klarade dock mina frågor i ämnet på examinationen så det är jag nöjd med! Nu skall jag bara komma ihåg allt också!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards