Direktlänk till inlägg 1 mars 2013

Vasaloppet- jag överlevde! Del 2

Av Moa Richard - 1 mars 2013 09:35

Mina fyra klassikeravsnitt samlade:)

Som sagt, bakhalt som tusan gav en stor dos frustration men vad skall man göra? Slita på såklart och valla om. Vi hade med oss ett Toko röd-stift, vilket visade sig vara totalt verkningslöst. Med 28 km kvar då vi nått kontrollen i Oxberg så togs beslutet att lämna in skidorna för vallning. Himla smart beslut, fästet blev betydligt bättre och nu gick det äntligen att börja varva stakningen med diagonalåkning och det gick att börja ösa på uppför utan att saxa. Kan i efterhand önska att vi lämnat in tidigare!

Vi stannade i samtliga sju kontroller och jag tog energidryck i de första fyra, samt slät bulle, och gick på blåbärssoppa, buljong, vatten och bulle i de tre sista. Intaget ökade med tiden kan man säga, snacka om att man blir rätt hungrig under en sådan här långtur! Det gäller dock att hålla igen lite, ingen höjdare om det börjar skvalpa runt i magen. Utöver kontroll-energin så tog jag en halv energigel, ca 5 torkade aprikoser och 2 sesamkakor under loppets gång.

Mina tips till dig som skall åka på söndag:
plocka med dig lite extra energi som kroppen är van vid, har du ett vätskebälte är det också att rekommendera, man blir rätt törstig!
Smörj in dig med vaselin kring armvecken (jag fick lite skav under Ymerloppet men ej under vasan och då var jag insmord).
Glasögon om det vankas snöfall.
Inkörd utrustning.
Stanna i samtliga kontroller och fyll på med energi, även om du inte känner behovet. Tråkigt om du börjar bli sänkt med fem km kvar till nästa...
Ta dig tiden att lämna in skidorna om du behöver valla om!
Åk från Mora med bussen redan strax efter fyra om du bor där, den tar nästan två timmar och vips så går starten.
Håll avstånd framåt när det vankas backe, den framför kanske inte är lika vass som dig:)

För egen del kan jag önska att jag tagit mig tiden till att åka mer innan och kört ett längdläger med teknikträning, detta hade gjort att jag kunnat få en bättre tid och kunnat utnyttja glidet bättre! Känner dock att jag gjorde mitt bästa efter min förmåga, vilket innebär att jag är jäkligt nöjd med min insats och de 9:19:15 som jag gick in på.

Den känslan som infinner sig på upploppet och efter målgång är det som får mig att fortsätta med lopp fastän att det är stundtals jävligt. Jag älskar den känslan av total eufori och adrenalin som bara rusar i kroppen, hur häftigt som helst och värt 1150 kr som anmälan i detta fall gick på.

Varmt tack för uppmuntran inför och efter loppet. Tack för skärmhälsningarna systrarna Stenlund, Hanna, Maratonjohan och falkenbergsvännerna:).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards