Alla inlägg den 3 januari 2012

Av Moa Richard - 3 januari 2012 20:41

Hej!


Då var det nytt år och många nya möjligheter för att göra rätt, göra igen och göra för första gången.

Jag har mycket spännande att se fram emot under 2012 ur träningssynpunkt:

12/5 Göteborgsvarvet 21 km

15/6 Vätternrundan 30 km

8/7 Vansbrosimmet 3 km

29/9 Lidingöloppet

Det kan bli ett eller annat bonuslopp, såsom en repris av midnattsloppet, men inget är bokat ännu.


Sedan senaste inlägget på juldagen så har jag hunnit med en veckas semester i Hurghada, Egypten. Det har varit hur skönt som helst. Sol, bad, snorkling, mat, läsning och noll måsten. Ur träningssynpunkt en mycket lugn vecka. Vi gick till hotellets gym en gång, men det visade sig att uttorkning i solen, vin och pommes frites (charterortens kolhydratkälla nummer ett, varför?) inte främjade prestationen. Själens prestation däremot, ojoj!

Fick provat på att spela tennis två gånger också. Första gången, min första gång någonsin, så visade det sig att jag var i särklass den sämste tennisspelare som skådats. Bollar flög på balkonger och allt möjligt. Det tog ett tag innan jag förstod att jag bara behövde titta på bollen för att den skulle flyga över på andra planhalvan. Andra gången gick det mycket bättre, höll mig i allafal inne på tennisbanan. Kul sport!

Vi körde ordentlig simning och vattengympa i hotellpoolen en kväll också. Jag gick vid ett tillfälle på hotellets vattengympa som var total katastrof och ungefär lika utmanande rent fysiskt som att läsa en bok. Stretchpasset var bättre som jag gick på dagen efter. Det påminde mig om att 2012 skall innehålla betydligt mer yoga än 2011.

Att komma hem till regn, blåst och klockor kändes sådär måste jag säga. Som tur är så trivs jag med mitt jobb så jag slipper i allafall ha seriös jobbångest. Bara lättare variant av "semester beats jobba"ångest.

Det känns mycket, mycket bra att börja träningsåret med fräscha, återhämtade muskler. Så rätt det var att åka i väg nu.

Har börjar fundera på uppladdningsplan inför varvet och även vätternrundan. Innan veckans slut så skall den ligga uppe. Nu kör vi. En rolig klassikernyhet är att Henrik nu också är med på skeppet. Välkommen min kära.


Träning tis 3/1:

3 cirklar, 40 sek/station, 2 varv

Bencirkel

Utfallshopp åt sidan från hög bräda

Enbens knäböj under 90 grader

Utfallshopp framåt på bräda

Växlade lårcurl i trx


Överkropp:

Lutad armhävning

Thrusters (ja, det är mycket ben här men också sjuk för axlar, rygg och bål)

Hög rodd i trx

Dips på bräda


Bål:

Kettlebellsving

Enbent fällkniv 3 kg

Magrodd 6 kg

Pekplanka


Känsla: Kroppen har varit still, ätit pommes (varför? Vem bestämde att alla som charterturistar älskar friterad skit?) och druckit vin i betydligt större utsträckning än normalt. Andfådd och spänstig som en flodhäst. Inget som inte lite löpning kan råda bot på!


        Marriott hotell där vi bodde, mycket bra - nybadad - somnat med bok - snorkeltur, fina rev - läser lite till


Ser mycket fram emot 2012. Det kommer att bli ett bra år.


 





Ovido - Quiz & Flashcards