Alla inlägg den 23 december 2012

Av Moa Richard - 23 december 2012 23:52



Jag testade att göra en variant av Elins paleobröd och det var väldigt enkelt och blev riktigt gott! Jag valde här en neutral variant sett till kryddning då jag vill kunna ha exempelvis skinka som pålägg.

1 bröd:

1.5 dl mandelmjöl
0.5 dl kokosmjöl
4 ägg
Ca 2 dl rostad pumpa (stora bitar i ugnen, ca 40 min i 175 grader, sötpotatis eller banan funkar också)
3 msk kokosolja
1 msk malda linfrö
1 nypa havssalt
1.5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk psylliumhusk

Mixa ihop och blanda sedan i 1 msk solrosfrö (valfritt), häll i smord brödform (jag tog kokosolja och hällde även i vallmofrö som "ströbröd").
Grädda i 175 grader 20-25 min. För mer smakrikt bröd så skulle man kunna ha i mer kanel och tex kardemumma och varför inte hela valnötter?

Lycka till!


Mat
Av Moa Richard - 23 december 2012 23:41

Wb=wallballs, pu=pullups
Jag hade 30 kg på ett par thrusters men kände att tekniken tröt så jag fick byta till 25 kg. På swing hade jag 20 kg första omgången och fick byta till 16 kg när vi kom tillbaka på slutet av passet. På wallballs 8 kg, här skulle jag kunna öka något.

Då var det längesen igen som jag skrev och i morgon kommer uppdatering på månaden hittills. Snart är det även dags för summering av hela 2012 vilket faktiskt skall bli riktigt intressant att sammanställa.

Nu till dagen som började med en efterlängtad WOD (workout of the day) på Gjuteriet i Falkenberg. Robban hade lagt upp passet som vi körde i par, jag och Henke ihop. Riktigt kul att vara tillbaka, jag gillar crossfit och kanske framförallt i en lokal som denna där takhöjd, yta och utrustning finns i överflöd. Dagens överraskning var att jag klarade av repklättringen riktigt bra trots att det var kanske 20 år sedan sist. Synd att vi inte kan köra det på jobbet!
Passet ser ni på bilden och vi delade upp repsen så att vi gjorde hälften var. Tiden blev 35 minuter. Kul pass och möjligtvis så blir det crossfitrepris på juldagen.

Direkt efteråt så åkte vi till Klitterbadet där Henriks föräldrar hyrt en bassäng. Där höll jag ett vattengympapass på 16,5 min med ett par övningar i 30 sekunders intervaller utan vila. Lite bonusträning kan man säga!

Nu på kvällen så fick jag helkroppsmassage av Emma. Inte helt oväntat så hade jag ett par golfbollar på skuldrorna. Så ontskönt, jag skall börja gå på massage en gång i månaden fr.o.m januari.

Söndag 23/12
Crossfitpass följt av kortare vattenpass. Följt av massor av julmys!

I morgon kommer ett längre inlägg med resten av decembers påhitt.

Julafton i morgon, woho!

Ovido - Quiz & Flashcards