Alla inlägg den 7 maj 2012

Av Moa Richard - 7 maj 2012 14:30

Vilodagar: 7 st (stavgång kan ingå i vilodagar, det blir sällan "sofflägesvila" för mig)

Cykel INNE: 7 st, totalt 6 timmar

Cykel UTE: 2 st, totalt 76,44 km

Styrka: 6 st

Yoga: 4 st

Löpning 10 st, totalt 100, 64 km

Utöver detta ett antal km med löpargrupper som ej är uppskrivna, men de räknar jag ej med då de blir så "upphackat" under 60 min.

Övriga konditionspass: 6 st. 5 sports motion och 1 energy


Passtotal: 31 st.


Tankar: 


April har varit en bra träningsmånad där jag utöver lite förkylning i månadens början har känt mig stark. Hälsenan har varit bra precis som foten. Det enda i ontväg är högeraxeln som har varit lite överansträngd. Det känns nu bättre där men jag känner nu lätt obehag vid höger nyckelben. Det skulle faktiskt kunna ha med löpningen att göra tänker jag. Jag har aldrig tidigare sprungit såpass mycket under en månad och med tanke på armpendlingen som följer med löpning så kan det ligga något i det. Löpningen kommer minskas något efter Göteborgsvarvet till förmån för cykling och då bör väl även nyckelbenet ge sig.


Löpningen har känts bättre och bättre. Intervallpassen har fått stå tillbaka efter att hälsenan krånglade. Detta har gjort att jag inte riktigt blivit så snabb som jag önskat på övriga löppass, men det känns ju trots det bättre och det är inte omöjligt att jag kan komma nära 5-minuters tempo på varvet. Jag är nöjd med mina 100 km som tassats fram, det är många olika pass som skall till under en vecka. Löpformen just nu är bättre än den någonsin tidigare varit och jag tycker att jag använt de medel jag haft på ett bra sätt under min uppladdning inför varv.


Utecyklingen har äntligen kommit igång och här har jag mycket att jobba med innan Vätternrundan, herregud... Under april blev det endast 2 pass, men i dagsläget har jag 71 mil kvar till mina hundra innan Vättern och det betyder alltså 7 pass om 10 mil, inte helt omöjligt. Tanken är ju att få in minst ett om 15-18 mil och då är det ännu färre pass. Det är de långa passen som gör det, inte 2,5-milarna. 


Styrkan kommer fortsatt att begränsas till främst shape på onsdagarna och däröver lite extra bålträning. Just nu behövs det verkligen ingen extra hjälp att mosa sönder kroppen och ffa benen med mjölksyra, det löser jag så bra på cykelpassen...


Tummen upp för yogan under april, 4 pass varav ett bikrampass i London var bra jobbat! 


Fokus maj:

Göteborgsvarvet står först på tur, under 1:50 skall jag och helst 1:45 vilket skulle innebära 5 min/km. Eftersom jag aldrig sprungit 21 km och då heller inte i 5-min tempo så är det svårt att veta om det kommer gå hela vägen. På lördag kväll vet jag!


Efter varvet är det cykling för hela slanten (givetvis kommer det bli en del löpning också, men cykling går först). När vi går in i juni så ser jag helst att det endast är 15-20 mil kvar av de 100. Jag måste sluta känna mig så kass gentemot grabbarna också... De har cyklat mer än mig och så är de också just grabbar. Naturen tyckte tydligen att jag som kvinna skulle ha mer fett och mindre muskler och lungor, tack för det... Ett par turer till så tror jag dock att benen är med i matchen!


Bra med något fler vilodagar än tidigare, de kan bli lite väl få ibland. Skall försöka hålla det framöver också med tanke på att det kommer behövas mycket kraft till varv och cykelpass.

Ovido - Quiz & Flashcards