Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Moa Richard - 10 maj 2012 10:04

Idag börjar jag först kl 11.45, kommer inte ihåg när det hände senast. Vilken känsla att vakna av sig själv och sedan i lugn och ro pappersjobba, äta frukost, öppna senaste Runners world och göra rabarberkräm på Kristinas rabarber.


Torsdag 3/5:

Vila. Uppladdning inför Hallandsloppet! Det svåra är inte att träna, utan att låta bli. 


Fredag 4/5:

Cykel 55 min på kvällen. Gjorde mitt bästa för att hålla igen under de tuffare arbetsperioderna. Endast liten tillstymmelse till mjölksyra under sista låten:). I övrigt lugna puckar och någon extra kolhydrat inför lördagen.


Lördag 5/5:

Hallandsloppet! Loppet skulle vara 100 km men var faktiskt 95 km. 3 timmar och 51 minuter tog det. Blåsten 18 sekundmeter, inte helt lättcyklat alltså trots den flacka banan. Värst var kastvindarna från sidan, usch så obehagligt att sitta på en flugviktscykel i det där. Kändes bra att få uppleva tävlingsmomentet med starten samt att dela väg med så många andra cyklister innan det är dags för stora loppet...

Var jämt stark under loppet och lyckades hålla mig fräsch i benen. Efteråt var jag dock riktigt trött och det blev en tupplur väl tillbaka i Falkenberg. Blev inspirerad av de team vi mötte längs banan och har bestämt att jag vill gå med i en cykelklubb. Spanar runt på de olika göteborgsklubbarnas sidor och det lutar åt Hisingens cykelklubb.

I vattenflaskan hade jag egenlagad sportdryck efter recept från Therese, vår dietist på jobbet. Den var god och funkade väldigt bra tyckte jag. 750 cl+ två proteinbars var alldeles lagom för loppet. Grundade med en banan innan start också.


Recept på drycken:

75-100 cl vatten

0,5 dl druvsocker (dextropur finns på affären)

1 krm salt

1-2 msk koncentrerad saft. 

Jag blandade med Bobs lättdryck citron och lime och tyckte det blev grymt gott. Ville inte ha i för mycket socker från blanddrycken med risk för att störa balans mellan salt/socker.


Söndag 6/5:

Vila, endast promenad i de vackra omgivningarna runt gården i Falkenberg.


Måndag 7/5:

Löpning, 11,6 km asfalt, 5:05 tempo. Över Älvsborgsbron och tillbaka. Efteråt ryggresningar och crunch på boll x3. Detta blev sista turen inför varvet! Hade det inte varit för övriga benkrävande aktiviteter under veckan så hade jag tagit sista turen på onsdagen. Känns jäkligt bra, kommer att satsa på det där 5-minuterstempot under varvet...


Tisdag 8/5:

Cykel 45 min. Återigen försök att hålla borta mjölksyra och det gick bra. När loppen är över så kommer jag förmodligen gå helt bananas på spinningen...


Onsdag 9/5:

Shape. Inte lika lätt att stoppa mjölksyra här inte! Var i vanlig ordning trött efteråt och kommer ha träningsvärk. Modifierade programmet på ett ställe dock till min fördel.


Torsdag 10/5:

Vila. Det kliar lite att vila såhär måste jag säga...


Gjorde för en stund sedan som sagt rabarberkräm och testade att använda stevia (växt) istället för vanligt socker. Det blev gott, tips för dig som vill dra ner på socker men inte äta massa märkliga sötningsmedel.


Tips nummer två, för ömma muskler: linimentet Linnex. Fantastiskt bra för trötta muskler som behöver mjukas upp. Jag använder på vader och skenben när de är trötta efter löppass och nu senast efter cykelloppet då nacken var lite öm. Luktar inte mycket och funkar faktiskt. Finns att beställa på nätet och själv har jag köpt mitt på MMs sport i Göteborg. Bränner gott i huden, man behöver inte överdosera:).


För er som frågat hur jag äter innan varvet:

Fredag kväll mycket kolhydrater och inte frukt och grönsaker efter min cykel. Något som inte ger dålig andedräkt till lördagen, inte kul att springa med det så långt. Indisk mat som jag tidigare tänkt på ryker nog där... Får se vad det blir istället.

Vanlig frukost som består av stor dos protein och långsamma kolhydrater.

Fullkornsspagetti och köttfärssås ca tre timmar innan start. Inga extra grönsaker i färsen då jag inte vill brassa på med för mycket fibrer.

Banan strax innan start.


 

Bygger på pokalsamlingen:). Trodde att jag blivit brun efteråt men det visade sig vara skit...


72 mil to go...  

Ovido - Quiz & Flashcards