Alla inlägg den 24 juni 2012

Av Moa Richard - 24 juni 2012 21:49

Den overkliga känslan av att ha cyklat 30 mil har lagt sig. Träningsvärken blev inte alls så katastrofal som jag väntat mig och att sitta på jobbets spinningcykel i tisdags var inga problem. Det som varit segt är känslan i kroppen. Jag vet inte vad jag trodde, men självklart så tar det tid att hämta sig efter en sådan ansträngning. Den där känslan av att kroppen är trött, att den väger 100 kg och att mjölksyrakänningen bara är ett trappsteg bort.

Ett träningsledigt midsommarfirande var inte helt dumt för kroppen. Om den sen behövde alkoholen, pizzan, bagerikakorna med mera är dock tveksamt... mjölksyran är nu utbytt mot mjukt fluff som skall balanseras bort under veckan.


Måndag 18/6:

Crosstrainer 25 min följt av tåhävningar, kinesis pulldowns, flyes, omvända flyes och rotatorcuffsträning, bålövningar i trx-bandet, balansplatta och stretch av benen och bröstrygg. Att vara still är värsta tänkbara efter ett stort kraftprov och det var skönt att köra ett lite mjukare pass utan ben. Mer träningsvärk i bålen än väntat efter trx-övningarna!


Tisdag 19/6:

Cykel 45 min. Tänkte att detta fick räcka då jag ville att detta skulle få bli en lätt vecka så att kroppen får en chans att komma tillbaka.


Onsdag 20/6:

Simning 3 km på valhalla. Det längsta jag tidigare sträcksimmat är 2 km, vilket utgör min standarddistans då jag motionssimmar. Eftersom Vansbrosimmet är 3 km så ville jag testa att åtminstone ha simmat det innan det är dags, även om vattnet i valhallabassängen är högst stilla och saknar motströmssimning den sista kilometern. Fy så tråkigt det var att ligga och mata 60 längder! Är man tjurig så är man. Tänk så fort det hade gått om man hade kunnat crawla på ett vettigt sätt... nu tog det 1,5 timme.

Shape på kvällen. I vanlig ordning en god skvätt träningsvärk efter detta.


Torsdag 21/6:

Löpning ca 13,5 km. 5:28-tempo. 12 km+1,5 efter en liten promenad. Insåg att det skulle ta för lång tid att gå tillbaka sista biten efter de 12 km som var planerade. Vägde 100 kg från första till sista steg, kändes som att tyngdkraften koncentrerade sig alldeles extra på mig den här dagen. Andningsmässigt lugnt, muskelärt och spänstmässigt total katastrof. Starka misstankar väcktes här kring att kroppen inte var utvilad nog sedan loppet. Tre kilometer simning kan helt klart ha hjälpt till, för även om jag inte upplevde det som särskilt jobbigt så var det trots allt årets första samt mitt livs längsta tur. Shapen var helt klart också en bov i dramat. Klart tråkig tur med tanke på känslan...


Fredag 22/6:

Vila och midsommarfirande hos mamma. Maria och Per följde med upp och det väldigt mysigt, såklart.


Lördag 23/6:

Vila och mera firande, bland annat genom spelning på Sea lodge. Min mycket trevliga gamla arbetsplats som på midsommardagen förvandlas till en gigantisk after beach med spelning, grill och tusentals rosédrickande och glada människor. Detta var första gången jag var med på en söndagsspelning utan att själv jobba. Synd att det skulle regna så mycket, det förtog ju sitta ute och sippa rosé-känslan något kan man säga...


Söndag 24/6:

Löpintervaller på bandet. 70/20 x10. 14.5 km/h på 8 första och 13.5 på 2 sista. Efter att min hälsena krånglade något så lade jag som försiktighetsåtgärd ner tuffare intervallpass inför varvet och satsade på lite snällare distanspass. Efter varvet sedan så var det ju raskt cykling som hamnade i fokus istället för löpintervaller. Det kändes att det långa uppehållet från träningsformen i kombination med midsommarunnandet hade satt sina spår... usch vad hemskt det var trots det korta upplägget. Som alltid så förbannar jag alkoholens och överätandets förödande effekter och svär lite under passets gång. Som tur är så är det just första passet som brukar drabbas och sen känns det som vanligt igen. Revansch på detta passet inom kort, o ja. Efter löpningen så fyllde vi på med tåhävningar och lite bålövningar samt baksida axlar.


Min sista vecka innan semester är på ingång. Under semestern så kommer träningsmängden av naturliga skäl att dras ned. Löppassen skall dock vara 2-3 till antalet per vecka och följas åt av cykling och även någon styrketräning. Styrketräning blir i mitt fall oftast bäst då jag får utföra den i gymmet istället för på en gräsmatta med mygg och flugor. Det känns helt okej att det blir en pyttig dos av detta under de sex veckor det handlar om för att sedan ta upp det ordentligt andra veckan i augusti. Ges bra möjligheter så kommer jag ta dem men det kommer ändå vara löpning som är viktigast med tanke på lidingöloppet. 


Till veckan som kommer så blir det simträning igen med Gustav från jobbet som är simmare. Äntligen så ser det också ut att bli utrymme för ett military fitness-pass i slottsskogen! Hoppas på en del uppehåll i de lågtryck som står på kö för att få komma in i landet, vill gärna få ett löppass av längre typ med en skön känsla i morgon... Dags att återställa balansen mellan lyx och träningsgrad. 


 

Mot en bra träningsvecka och sista arbetsvecka innan semester! 

Ovido - Quiz & Flashcards