Alla inlägg den 27 juni 2012

Av Moa Richard - 27 juni 2012 21:46

Snart blir det att glida runt med simhud mellan tårna, och då menar jag inte på grund utav det regnigaste juni någonsin utan för att jag simmar himla mycket, hela två dagar på rad här nu. 

Jag lärde mig tidigt att simma och simmade min första kilometer i sträck som 6-åring. Somrarna i Sotenäs innebar alltid  simskola med tillhörande simmärken. Detta är ett tag sedan nu, kanske ungefär tjugo år har gått. Inför Vansbrosimmet som äger rum nu den 8:e juli så tänkte jag att det kunde vara på sin plats med lite slipande på bröstsimstekniken. Tur för mig så finns Gustav på jobbet som inte bara är duktig receptionist utan även duktig simmare. Han gav mig en del tekniktips att öva på för att bättra på simtaget. Bara att synka ihop armar och ben helt... jag har att jobba på och det känns som att det jobbet kommer att få fortsätta långt efter Vansbro! 


Måndag 25/6:

Löpning 14.2 km, 5:18-tempo. Regnet regnade rätt så mycket och det är inte så tokigt tycker jag just vid löpning. Mycket hellre det än 25 grader och sol, då blir man ju slö. Känslan var bra igen, behövde bara förbi söndagens intervallpass för att få komma tillbaka till mig själv igen och den lätta känslan.


Tisdag 26/6:

Simning på valhalla med Gustav. Vet inte hur långt jag simmade utan hade fullt upp med att tänka på hur jag simmade och andades när jag försökte köra huvudet under vatten-stilen. Blev ca 80 minuter i vattnet. Tack Gustav, du var en mycket pedagogisk och trevlig simtränare:)

Cykel 45 min. Min sista 45:a för terminen och jag var riktigt taggad, tog i mitt bästa.


Onsdag 27/6:

Simning igen på valhalla. Räknade inte längder utan bestämde att jag skulle öva i 60 min. Körde nästan hela passet med huvudet under vatten-teknik och det känns bättre och bättre! Känner väl inte precis att jag har något tempo att skryta med men det kändes i allafall som att en del av de saker jag fick att öva på satt lite mer på plats idag. Helt klart roligare att simma när man har lite annat att fundera på än hur många längder till man har kvar!  

Shape på kvällen. Terminens sista, gott taggad igen och kommer säkert ha en hel del träningsvärk efter detta.


I morgon så är det dags att testa military fitness i Slottsskogen och som jag skrev till Per som skall följa med; " i mon fan köttar vi *dödskallesmiley*.


 

Uppdrag Äta järn: torkad aprikos i bärblandningen till bananpannkakan och en babyspenat-smoothie. Utöver spenaten mixade jag physsillumfrö, chiafrö, proteinpulver med choklad/mandelsmak och naturell lättyoghurt. Tyvärr så försvårar mina älskade mjölkprodukter upptaget av järn, därför hoppas jag att C-vitaminet i bären, som underlättar upptaget, hjälpte upp det hela. Smoothin blev faktiskt riktigt god!

Eftersom jag var sugen på salt snacks så köpte jag hem rostade melonkärnor och rostade solroskärnor. Mycket protein och massor med nyttiga omega 3-fettsyror. Jag har blivit på tok för mycket sockerråtta på sistone och måste lägga ned det, godis är inte okej att trycka i sig i tid och otid även fast man tränar. Varför måste lösgodis vara så himla gott... suck. Vet dock mycket väl att en kortare tids åtstramning på sockerfronten hjälper, utan godis en stund så blir jag inte heller lika sugen.


Sommarens träningstips:

Skulle kunna ge många, men här är ett som en av mina kunder fick med sig som sommarläxa idag. Många med honom är inte så värst benägna att ta sig till gymet på sommaren, varför inte ta med sig gymet hem då, sätta tidtagaruret på telefonen och köra en lite kortare men bestämd tid? Du behöver ett hopprep.


3 dagar/vecka 25 min per tillfälle (alltså 1 timme och 15 minuter= tiden du kanske skulle spenderat i tv-soffan eller med att utföra hushållsarbete. Jag tycker att du förtjänar minst lika mycket uppmärksamhet som dina skitiga golv).


100 knäböj

100 armhävningar

100 ryggresningar

100 sit-ups


Ta paus när du behöver men utför alla 100 tekniskt bra reps av var övning innan du gå vidare till nästa och värm upp med ett par minuters hopprep. Har du tid över av dina 25 min efter dina 400 reps så hoppar du hopprep fram tills de 25 min har gått. Kanske det första gångerna kommer ta mer än 25 min i anspråk, skriv då ned hur lång tid och jämför två veckor senare. Det behöver inte vara krångligare än så. Jobbigt på semestern- ja, krångligt och avancerat på semestern- nej.


 

Shape-fröken tackar sina fina deltagare för en stark säsong, 15e augusti kör vi nytt program!


Ovido - Quiz & Flashcards