Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av Moa Richard - 27 augusti 2012 21:38

Idag var det müslidags. Jag äter mängder med müsli och tycker därför att det är viktigt med bra råvaror och tillsätter endast socker genom torkad frukt. Det som finns i skåpen åker i, idag fanns det:

Ca 3 dl Emmerflingor
Ca 3 dl Speltflingor
Ca 3 dl Havregryn
1,5 dl amaranthpuffar
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl Kruskakli
0,5 dl pumpafrö
0,5 dl solrosfrö
4 msk chiafrö
4 msk physsillumfrö

Detta blandar jag med ett stort glas med vatten, rapsolja (mest vatten) och lite salt.
200 grader i ugnen, rör om kanske var tionde minut och den är färdig på ca 40 min.
Efter att den svalnat så blandar jag i nötter som jag rostar för sig samt russin, klippta aprikoser (alltid ekologiska, de ljusorangea innehåller något eländigt ämne som börjar på s), klippta äppleringar och kanel. Just nu råkade jag ha lite gratisprover på All-bran hemma och blandade i det med, skulle väl dock inte rekommendera detta med tanke på sockerhalten, det finns bra mycket bättre grova flingor att välja på.



Mat
Ovido - Quiz & Flashcards