Direktlänk till inlägg 13 maj 2012

Mitt första Göteborgsvarv

Av Moa Richard - 13 maj 2012 09:29

Då var det sprunget och klart, mitt första Göteborgsvarv. Känslan är fantastisk. Nu vet jag varför jag skall fortsätta springa och fortsätta springa lopp.


Planen att försöka hålla 5-minuters tempo genom hela var ett högt mål och jag var inte säker på att det skulle gå. Allt över 16,44 km var orört område för kroppen och hur ska man då veta säkert att det kommer funka, dessutom i ett tempo som jag aldrig hållt högre än i halva distansen?


Psyket sviktade inte många sekunder och jag försökte le och se pigg ut, det kan låta töntigt men jag tycker faktiskt att det tricket hjälper mig att vara just glad och pigg. Effekten av det, att folk runt banan vid flertal tillfällen sedan påpekade att "hon i rosa ser pigg ut!" hjälper ju sedan ytterligare. Sista tre km såg jag nog mest förstörd ut, det var så jag kände mig.

Rent andningsmässigt så var det bara sista km jag kände mig trängd, det vara kroppen som stoppade under resten av loppet. Fick kramp i först stortån och sedan vänstervaden på väg ner för avenyn och då var det bara att stanna och stretcha, typiskt när det var nedförslut och chans på att plocka tid. Ville börja öka tempot sista två km, men det ansågs som totalt otänkbart av kroppen. Det var ju också precis de sista km som jag tappade tid. Upp till första femton höll jag tempot riktigt jämt och bra och låg till och med strax under tänkt tid.


Säldammsbacken och broarna var inte jobbiga alls. De jobbiga backarna var de två sista och minsta, bron över till slottsskogen och sista pyttebacken innan slottsskogsvallen. Sista km var den längsta jag sprungit, blev lite arg när det fan vägrade att ta slut!


Är grymt stolt över mig själv och min prestation. Att springa långt är min grej. Att cykla långt är också min grej även fast jag inte kommit lika långt här ännu eller känner mig lika stark.


Det finns ett japanskt ordspråk som säger att "smärtan är oundviklig, lidandet är valfritt". Jag tycker att detta är så bra. Det kommer göra ont att ta i som att man menar det när man springer, cyklar, styrketränar eller vad det nu än må vara. Vad man får igen gör dock det hela så värt. Man måste ibland fråga sig själv vem man vill vara; under medel, medel, över medel eller skitbra. Jag blir vad jag presterar. 


Detta skrev jag på bloggen om tisdagen 24 januari i år:

"Löpning 11 km på bandet. 5:27 tempo. Inte jättekul att stå still men det är isigt ute och jag har inga dubbskor. Kändes lätt och bra i steget och jag tycker att det kändes helt okej flåsmässigt. Det var skönt när det var avklarat men jag hade kunnat stå där en stund till. Kanske inte helst en mil till dock så det är tur att det är en stund kvar till Göteborgsvarv"...


Vaderna som i vintras blev stela känns inte ens av idag och vare sig fot eller hälsena har sagt ifrån. Det är knappast så att kroppen är oberörd idag, det känns ordentligt i kuddarna under stortårna (jag knöt skorna ordentligt tyckte jag, men kanske att skorna börjar bli lite för stora, för foten liksom gled runt? Får nog börja fundera på ny mängdsko igen... attans). Är öm i vänstra smalbenet också med tyngdpunkt på fotknölen. Skulle helst gått på luft idag, det är inte gott att få tryck under fötterna.


Fredag 11/5:

Cykel 55 min. Gjorde mitt bästa för att ta det lugnt och lyckades hyfsat bra.


Lördag 12/5:

21 km Göteborgsvarv. 74 sekunder ifrån att hålla 5-minuters tempo hela vägen! Nästa år då jävlar... 4.50


Söndag 13/5:

Vila. skall äta brunch med Elin på Hagabadet och funderar på att skruva lite på min anskrämliga vardagscykel innan det. Kedjan skulle må bra av en tvätt och jag vill plocka bort allt onödigt krafs på cykeln.


Startnummer. ser fram emot en bättre startgrupp nästa år. Det var ingen snabb start precis, här finns sekunder att plocka!


Grymt nöjd med min jämna nivå största delen. Utmaningen till nästa år blir att hålla kvar den de sista fem kilometrarna.


Här är vi. Syster Lillian, svägerska Jessica och jag en halvtimme innan start. Vädret hade varit mulet men solen sken för oss under hela varvet:)


Per, jag och Jessica 21 km senare, nu var vi trötta och frusna. Jag tog mina sista krafter och gick ned till pizzerian efter en dusch. Inser när jag kommer hem att de skickat med mig fel pizza, med räkor som jag är allergisk mot i kombination med banan och curry. Ni hör ju hur äckligt det låter. Ringde bedrövad upp dem och bad att de snarast skulle komma över med den rätta (jag bor kanske 600 meter från pizzerian). De tio minutrarna jag skulle få vänta blev minst 45. Men jäklar vad gott det var när jag väl fick äta.     


Länge leve löpningen och att göra saker som att man menar det.


 
 
Lillian

Lillian

13 maj 2012 10:43

Satan vad bra vi var!

http://lilliansfoto.blogg.se

 
Ingen bild

Afsaneh

13 maj 2012 12:05

Bra jobbat! Vad grym du är:)

 
Hanna

Hanna

13 maj 2012 23:31

Stolt över dig! Du får träna upp mig tills nästa år så att jag kan slå din tid! Högst troligt va....

http://cakeagainstshape.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards