Alla inlägg den 7 november 2012

Av Moa Richard - 7 november 2012 12:33

Påminn mig om att aldrig säga aldrig när det kommer till att anamma nya träningsformer och fysiska utmaningar. Efter att exempelvis ha cyklat 300 km i sträck och numera blivit ägare till ett par rullskidor (rullskidor?!) så är det bara att inse att aldrig inte existerar när det kommer till min träningsvärld. I söndags så tog vi första riktigt turen på rullskidorna, 7 km blev det i slottsskogen! Tyckte det var lika bra att ta sig igenom krigszonen till vägbygge längs Övre husargatan på rullskidorna, det lär väl inte vara värre än att längda 9 mil och det här bygget kommer behövas passeras varje pass på rullisarna. Alla, jag menar ALLA, tittar på dig när du åker rullskidor och hundarna du möter avskyr dig. Tydligen så är det obehagligt med människor som rullar fram och man måste skälla lite om man är hund.


Måste säga att det kändes skapligt säkert efter en stund. Det lär ju dröja ett par hundra år innan jag åker ned för en brantare backe. Att jag springer runt slottsskogen snabbare än jag rullar är även det en annan femma.


Inför Vätternrundan så cyklade jag 100 mil och inför Vasan så tänker jag att rullskidor/längdskidor 50 mil hade varit bra. Bara 49,3 mil kvar alltså...


Torsdag 1/11:

Kondition crosstrainer/roddmaskin 40 min följt av rehab på förmiddagen

Cykling 90 min kl 18. Svårt att maska på ett 90-minuters cykelpass kan jag säga, alltid riktigt trött efteråt.


Fredag 2/11:

GRIT plyo med Helena! Sketjobbigt som vanligt. Gjorde rätt många armhävningar på tå och det gjorde inte ont, hurra.


Lördag 3/11:

Vila. Skulle sprungit Finalloppet 10 km i Skatås men fick äta hamburgare och dricka irish coffee istället.


Söndag 4/11:

Rullskidor 7 km. Svårt att riktigt kunna ta ut mig ännu då tekniken behöver slipas men jag blev allt "tränad". Var ute i 40 min kanske?


Måndag 5/11:

Cykel 45 min kl 6.45 följt av 

Styrketräning, repris från pt-passet med Helena förra måndagen. Tid då: 23:30, tid idag: 21:50. Försökte mitt bästa att inte fuska med djupet på split squatsen och det gick godkänt bra!

Cykel 75 min kl 18


Tisdag 6/11:

Cykel 45 min kl 12 följt av

GRIT strength med rutinerade Kim. 30 min styrka med spänstinslag. Styrkeövningarna som är bland annat knäböj, bröstpress, bicepscurl och låga roddar skall utföras med 30-50% av din kroppsvikt. Stört jobbigt precis som plyon och kul precis som plyon. Att efter 16 st tunga knäböjar ställa sig och spänsthoppa alldeles för många gånger är en minst sagt färgstark upplevelse. Kunde inte köra fulla vikter på allt och fick ta det lugnt med vikt på bröst- och axelpressar. Känner ändå att kroppen lever idag och efter en längre tids avbrott från överkroppsstyrka av detta slag så är ju bland annat axlarna rätt döda nu.

Efter strengthen så påbörjade jag min app-utmaning som innebar 3 min magträning! Kul grej.


Onsdag 7/11:

Cykel 45 min kl 7.15 följt av app-utmaning och lite rehab samt extra stretch

Shape kl 19 i kväll


   Feeling stark och snart bra på rullskidor tänkte jag


 

Ovido - Quiz & Flashcards