Alla inlägg den 12 november 2012

Av Moa Richard - 12 november 2012 12:28

Var på husligt humör igår och lagade mat och bakade en del. De här muffinsen blev väldigt trevliga och jag ser fram emot en innan cykeln ikväll:)
Inspirationen till dessa (att följa recept är inte min grej om jag inte måste) har jag hämtat från Elana's pantry , en toppenfin sida med innovativa recept på det mesta, mest enligt paleofilosofin (stenålderskost). Inom kort så ser jag muffins med mer choklad och nötiga inslag, synd man inte har större frys! 


10 st:
1,4 dl kokosmjöl
1 banan
6 ägg
1,4 dl kokosolja
2 msk vallmofrö
1 msk phsylliumfrömjöl
1 msk chiafrö
3 msk citronrasp
1/2 tsk bakpulver
2 msk agavesirap
1 tsk salt
1 dl blåbär


Rör ihop blött med blött och torrt med torrt, vispa ihop allt och försök få in lite luft i degsmeten. Tillsätt blåbären på slutet om du som mig vill ha hela bär i den färdiga kakan. Grädda i muffinsformar 175 grader ca 35 min.

Mat
Av Moa Richard - 12 november 2012 09:43

Söndag till ära så kändes det på plats med en lyxfrukost. Efter att ha inspirerats av olika recept så testade jag en egen variant som blev riktigt bra!

2 port:
1 stor morot, finriven
1 banan
1 tsk cocosolja smält
5 ägg
1 tsk muskot
1 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 msk maccapulver 
2 msk kokosmjöl

Blanda ihop blött med blött och torrt med torrt, vispa sedan ihop (stavmixer funkar bra) och stek i kokosolja. Jag använde plättjärn och serverade med agavesirap, hackade mandlar, bär och keso.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards