Alla inlägg den 14 november 2012

Av Moa Richard - 14 november 2012 11:45

Orkar man inte prestera stordåd efter en sådan här rackare så vet jag inte när man ska göra det. Tänkte göra bollarna enligt rawfood och paleo men då smeten blev för lös att rulla så tillsatte jag havregryn och amaranthpuffar. Vill man ha utan dessa så räcker det nog med hälften av de blöta ingredienserna!
Tänk dig chokladbollar fast utan sockret och smöret och istället massor av nyttiga fettsyror, magnesium, järn och diverse andra nyttigheter.

Ca 20 st valnötsstora:
5 dl riven kokos
3 dl mandelmjöl
1 dl pumpa- och solrosfrö blandat
2 dl hasselnötspasta (vilken nötsort som helst skulle funka)
1 dl aprikoskärnepasta (kan ersättas av nötpasta)
3 msk kakao
1 msk psylliumfrömjöl
1 msk macapulver
1 msk acaipulver
1/5 tsk nässelpulver
Efter att du mixat ihop ovanstående:
Rör i 1,5 dl amaranthpuffar och 5 dl havregryn och rulla bollar. Förvara i kylen, de är ganska kladdiga annars. Jag pudrade macapulver över mina.

Mat
Av Moa Richard - 14 november 2012 11:30

Just nu är det kul att baka så det fick bli två nya kreationer nu på förmiddagen.

12 muffins:
6 ägg
4 bananer
1,5 dl kokosmjöl
1,5 dl kokosolja
8 torkade aprikoser
3 msk apelsinrasp
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk kakao
1/2 tsk kakaonibs
1/2 msk agavesirap
12 valnötter

Mixa ihop olja, ägg och bananer, tillsätt sedan allt utom valnötter och mixa igen. Portionera ut i muffinsformar och tryck sedan i en valnötshalva i varje muffin (viktigt att valnöten blir täckt med smet, annars blir det bränd valnöt). Grädda i 175 grader ca 30 min.
Dessa blev jättegoda, kunde helt uteslutit sirapen och haft i mer kakao och apelsinrasp eller juice. Tror att lite torkad ingefära hade varit gott också. Vill man ha sötare muffins så skulle jag ta i mer sirap eller honung. Eftersom jag ser dessa som mellanmål och inte dessert så känns det onödigt med extra sött och de är goda utan.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards