Alla inlägg den 2 mars 2012

Av Moa Richard - 2 mars 2012 21:30

Februari har varit en månad där jag känt mig stark och frisk så när som på lite halsont sista veckan och en sträckning som hindrade mig något. två intervallpass försvann tyvärr på grund av detta.


Löppass distans: 3 st. 11+11+12 km= 34 km. 2 korta på totalt ytterligare 8 km. Total distans exkl. intervall 42 km.

Löppass intervall: 3 st.

Styrkepass: 14 st.

Cykel 55 min: 4 st.

Cykel 45 min: 7 st. 

Cykeltotal 535 minuter eller 9 timmar.

Övriga konditionspass (boxning, crosstrainer mm): 5 st.

Body balance: 1 st.


Vilodagar inkl. sjukdagar: 8 st.

Passtotal: 37.


Jag är nöjd med antal styrke- och cykelpass, men känner att framför allt löpningen men även yogan måste ökas på under mars. Nu kommer många helger försvinna vilket tyvärr kommer påverka yogasöndag, får försöka göra det bästa av situationen.

Löpningen skall ökas både i hastighet och distans, vill komma upp på 5:15 tempo under distanspassen. Är inte nöjd med antal distanspass. Hamnar på 5:30 nu när jag inte trycker på, det känns helt okej för nu men den naturliga takten skall upp något. 

Av Moa Richard - 2 mars 2012 20:44

Hej,


Långa uppehållet! Det har varit en sådan där hektisk vecka där bloggandet har fått gett vika, tyvärr. Tycker att det är rätt trevligt att skriva annars. 


Fredag 24/2:

Cy 55 min. Övrig träning fick utebli på grund av hals som inte kändes okej, märkte även under cykeln att den var mer krävande än vanligt.


Lördag 25/2 och söndag 26/2:

Vila. Halseländet dröjde sig kvar en bit så det blev träningsfritt men mycket trevligt i Falkenberg.


Måndag 27/2:

Övning av anonymt konditionspass... 40 minuter ungefär.

Styrka. Som ny igen, körde "biffpass" med Per. Biffträning för mig är knappast vad det är för en kroppsbyggare, men sen behöver ju inte jag de största bicepsen heller. Att gå under 10 reps känns märkligt så det blev inte riktigt så...


1.Benpress i hack-sacken ca 10x3 kom upp på 120 kg men då började jag fuska och fick gå ned på 100. 

2.Sidospark kinesis, 10 x3 per ben.

3.Vadpress i smith, ca 10x3.

4.Marklyft 10x3 50 kg.

5.Låg rodd cable+latsdrag 10+10x3. Upp till 45 kg på båda.

6.Uppåt- och nedåtgående flyes i cable 10+10x3. uppåt klen, 12.5 kg. Nedåt som bäst 17.5 kg. Typisk övning som jag måste köra ofta för att briljera och nu var det ett tag sen.

7.Bamsecurl+stående bicepscurl, 10+10x3, 17.5 kg+30 kg.

8. Overhead+ pushdown triceps, 10+10x3, 22.5+15 kg.

9. Axelpressar kinesis+magbänk.

10. något mer mage/ländbetonat, kommer inte ihåg riktigt.

11. Höftövning.


Tisdag 28/2:

Cykel 45 min följt av

3 km löpning.

Skulle från början springa 12 km, men hade sådan satans huvudvärk redan innan cykeln. Att kriga med kroppen verkar puckat så jag sparade löpningen till dagen efter.


Onsdag 29/2:

12 km löpning, ca 5:20 tempo. Slottsskogen mest. Runkeepern ballande ur så jag vet inte exakt hur långt jag sprang, men var ute i 70 min och höll ett hyfsat tempo så det var iallafall inte under 12 km.


Shape 55 min.


Torsdag 1/3:

Backintervall. Hvitfeldtsgatan upp 3 ggr, joggvila ned. Efter 3 ggr 2 min vila sedan 2 lika omgångar till, alltså backen upp 9 ggr. Tog tid 6e gången och då tog det 40 sek. Tänkte flera gånger att jag skulle öka på slutet, men att det liksom inte hände något tar jag som att jag tog i som att jag menade det. Var klart andnöd på toppen.


Vattenträning på kvällen, i vanlig ordning många hopp, sparkar och annat på kanten.


Fredag 2/3:

Styrka. 450-repsaren i repris med Per och Mackan. Mycket nöjd med mitt resultat, sist fick jag 30:30 och inför idag så tänkte jag att jag skulle komma under 30 men inte mycket mer eftersom det kändes rejält senast. Kom dock ned på 27:55 så det var ju fint. Största tidsvinsten sen sist låg nog i att jag gasade på burpeesarna och körde 20 åt gången från början. Michael har en utmaning som väntar med att göra så många burpees man orkar på 7 min, den känns skräckinjagande men lockande att köra nästa vecka!

Planka och sidoplanka+höftövning efter 450-repsen.


Cykel 55 min. Intervalltema ikväll så mycket tempoökningar, 23 stycken totalt under åtta sista låtarna.


Har varit en bra vecka där jag känt mig stark. Ett återkommande tema måste jag ändå säga. I morgon blir det äntligen födelsedag, som jag har längtat. Skulle tippa på ännu en träningsfri lördag och söndag även denna vecka. Eftersom jag varit snäll under året som gått så blir det sol i morgon. Mitt liv som 28-åring kommer bjuda på många bra inslag, det är jag säker på.


Ha en fin helg du som läser:)

Ovido - Quiz & Flashcards