Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Moa Richard - 1 januari 2013 23:17

Cykelpass: 149 st. I de flesta fall har jag själv instruerat. Dessa gånger är jag dock såpass högt i ansträngningsnivå (ofta helt färdig!) att det alla gånger måste räknas in som träning även för egen del.
Cykelpass ute: 14 st, totalt ca 135 mil. Snittlängden per pass 9,5 mil.
Styrketräning: 96 pass. Här inräknas allt från traditionell styrketräning till shape och cirkelträning där muskelstyrka är i fokus.
Löpning: 79 pass. Störst andel distanspass men det har även blivit en hel del back- och intervallpass. Svårt att veta totaldistans här.
Yoga: 12 pass
Pilates: 2 pass
Body balance: 1 pass
Simning: 5 pass
Rullskidor: 3 pass
Längdåkning: 2 pass
Konditionspass övriga: 54 pass. GRIT, crosstrainer, boxning mm.
Vilodagar: 92

Totalt antal pass under året: 417 fördelat under 273 träningsdagar. Jag har tränat i snitt 1,14 pass per dag.

2012 har tveklöst varit mitt mest händelserika träningsår. 2012 har också varit mitt mest utmanade träningsår med höjdpunkterna Göteborgsvarvet, Hallandsloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet samt Lidingöloppet.

Det har varit många helgmorgnar där sömn och lättja fått ge vika för framför allt cykelturer men också ett och ett annat löppass. Det har varit hetsiga diskussioner, ösregn och slutkörda kroppar ibland. Det har varit mycket glädje och stolthet då ännu en utmaning erövrats. Det behöver inte alltid vara målet som varit en utmaning, utan ibland att orka springa upp för en viss backe eller orka öka snittfarten på cykeln. Många små utmaningar på vägen till de stora.

Jag är ofantligt glad över att få vara med om en utmaning såsom En svensk klassiker. Jag är stolt över min insats under året och över mitt pannben som många gånger hjälpt mig vidare när jag egentligen inte orkar mer.

Mycket träning medför också en stor belastning för kroppen och jag har under året insett vikten av prehabträning och vila om jag skall kunna fortsätta såhär. Axel som krånglat, hälsena och nu även hälen som inte riktigt vill bli bra påminner mig om att inte bara stånga mig högintensivt blodig utan faktiskt ta ett extra varv på balansplattan, stretchen eller med gummibandet.

Under första halvan av året så var jag ganska ofta småförkyld medans andra halvan har varit väldigt kry. Min slutsats är att det ökade frukt- och grönsaksintaget samt diverse märkliga rot- och bärpulver inför Lidingöloppet är helt rätt och skall upprätthållas.

Under 2013 så är förhoppningen den att hålfoten/hälen snart skall vara helt bra och att jag skall slippa skador. Prehabträning kommer jag ägna mer tid åt än under 2012. Mer styrketräning och yoga än tidigare är en tanke och såklart att kunna plocka upp löpningen.

Öppet spår blir utmaning nummer ett följt av Göteborgsvarvet, Vätternrundan med mera.
Inget blir dock som man tänkt, så vi får se om ett år hur 2013 verkligen blev!

Just nu är jag en hålfot ifrån att vara supernöjd med min fysiska status. Bra kan dock alltid bli bättre och jag ser ljust på 2013 års träning och den gemenskap och värme som kommer kanta de lopp som väntar.

Tack till dig som på ett eller annat vis deltagit i min träning under året, du är mycket värd.

Av Moa Richard - 1 januari 2013 22:33

Cykel: 18 st
Styrka: 9 st (GRIT Strength ej inräknat)
Yoga: 1 st
Övrig kondition: 7 st (tex GRIT)
Längdåkning: 2 st
Simning: 1 st
Vilodagar: 9 st
Passtotal: 39 st


Helt okej månad. Var lite småförkyld i början av månaden och hälen vill inte riktigt ge sig. På plussidan så är axeln i fortsatt bättre form och jag känner mig stark.

Ovido - Quiz & Flashcards