Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Moa Richard - 5 januari 2013 17:16

Hej!

Vi är ett par vänner som av olika anledningar och nyfikenhet valt att under januari månad testa på att äta stenålderskost eller även kallat paleo (paleolitisk) kost. I stora drag så utesluter man laktos, gluten och konstgjorda tillsatser. Jag har ätit på detta vis sedan 1 januari och mår prima. Kul med ny inspiration och nya råvaror. Plötsligt köper jag pumpa, arrowrot och tonvis med bananer.

Speciellt äppelkakan blev fantastiskt god! Dadelbollarna är samma som tidigare inlägg.

Äppelkakor:

6 urkärnade dadlar
3,5 dl mandelmjöl
2 msk mandelsmör
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
1 nypa havssalt
1 tsk vaniljpulver
1,5 dl osötat äpplemos (jag gjorde eget)
0,5 tsk bikarbonat
1 rivet äpple

Värm dadlar i mikro med 1 tsk vatten i 1 min. Mosa och värm igen 1 min med 1 tsk vatten. Blanda med övriga ingredienser och klicka ut på bakplåtspapper eller i muffinsformar.
Grädda i 175 grader ca 35-40 min. Jag lät sedan mina stå på eftervärmen med öppen ugnslucka.

Brödet:

4 ägg
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 dl pumpapuré (alt. banan/sötpotatis)
1 dl osötat äpplemos (som ovan)
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk psylliumhusk
1 tsk linfrö (valfri)
1 msk macapulver (valfri)
1 msk acaipulver (valfri)
3 msk kokosolja
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära

Mixa ihop och grädda i 175 grader 20-25 min.


Mat
Ovido - Quiz & Flashcards