Alla inlägg den 9 november 2011

Av Moa Richard - 9 november 2011 15:45

Hej mina adduktorer och eventuella läsare!


Hade en skön morgon idag där jag kunde jobba med pappersgrejer och förbereda mig inför helgens vinprovning. Träning är ju fantastiskt roligt, men det behövs balans i livet och därför måste man dricka vin ibland. I helgen skall jag åka ut till ett gäng damer och hålla en provning på temat syrah/shiraz, och om jag känner mig rätt så kommer jag alldeles säkert vara sugen på ett glas själv efteråt. Det blir inte så ofta att jag jobbar med provningarna längre, det är kul när det väl blir av.


Efter lugn morgon blev det ett mindre lugnt pass. Kände mig inspirerad av att jag skall hålla min kinesisklass idag och körde ett liknande pass som deltagarna kommer få göra:

(Med reservation för att ingen kommer att fatta vad jag menar med mina hemmabyggda namn)


30sek+30sekx4/station. 7 sek vila mellan övningarna och 45 sek vila innan nästa station

Kinesisflyes+sprawl med medicinboll

Kinesis"Dra igång båtmotorn" hög rodd 30s+sidoutfall "glidaren" med 5 kg-press på toppen

Kinesis Liggande omvända flyes+"spänstcurl" mot bänk

Kinesis Liggande crunch med motstånd+rush mot bänk, fokus tempo och frånskjut åt båda håll 

Chins i gravitron+ Kettlebellsving 14 kg

Michaels 3-stegsdips+magrodd på bänk

Aktiv tid: 24 min exklusive uppvärmning.

+rehab, låtsas att dessa övningar är roligare nu när jag gör en del av dem liggandes.


Såhär i efterhand så kan jag säga att rubriken "Hej adduktorer!" passar utmärkt. Efter glidarutfallen så vet jag precis vart mina inåtförare i låren sitter. Jag kunde lagt till "-och hamstrings!" eftersom även dom har fått sig en ordentlig kyss i och med spänstcurlen. Spänstcurlen är tveklöst dagens övning och det skall bli skoj att köra den med deltagarna sen.


Jag var pinsamt dålig på chinsen... fick i slutändan dra av 35 kg av min egen kroppsvikt (och jag väger inte 100 kg från början... en ganska bra bit över halva min vikt drogs av). Känns som en övning som man ständigt måste underhålla om man skall komma framåt. Att förbättra dessa kan få bli ett litet sidoprojekt, men att bli hundra ggr bättre på att springa/simma/åka skidor och cykla långt får komma först. Kan hända att det inte blir något chinsprojekt...

Var ganska pinsamt dålig på Michaels 3-stegsdips också. Kan vara en kombination av att de låg sist och att det är en hemsk version av de annars relativt harmlösa dipsen mot bänk. Tack Michael för att du har gjort en lätt övning svår igen?


I morgon ser jag fram emot en smygarlöpning...


Dagens träningslåt: Hi scandinavia! Matisse & Sadko


Mellanmålsdags och mera jobb på programmet nu, må bra:)  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards