Alla inlägg den 13 november 2011

Av Moa Richard - 13 november 2011 14:57

Hej,


Söndag igen och helgen har varit bra. Tapasafton i fredags efter cykeln och sväng på stan, vinprovarjobb och guitar hero-häng igår. Idag mötte jag upp Sofia vid macken brevid Slottsskogen vid 10 för att ta oss en tur bortåt Särö. Tanken var väl att tänka lite utanför lådan och inte ta oss just till och från Särö, men så blev det och det är jag väldigt nöjd med. Det är skönt när man kan vägen och inte behöver köra fel. Vägen till Särö är ju dessutom vacker och nu har jag inte kört den på ett bra tag.

Förutom trevligt sällskap och stärkande luft så var jag mitt starkaste hittills på cykeln! Mjölksyran gick att hålla borta i princip hela tiden trots att jag tryckte på rätt bra. Lungorna fick utmaning utan att benen dog före. Två backar som när jag cyklade upp för dem första gången i våras kändes riktigt jobbiga, var inte alls särskilt jobbiga idag.

Detta tyder nog delvis på att jag börjar få en viss cykelrutin men även att jag inte styrketränat benen sedan i onsdags. Hädanefter så skall jag försöka att alltid ha tre dagars vila från styrketräning av benen innan jag ger mig ut. Så här stark vill jag känna mig oftare, det är bra för mitt cykel-självförtroende.

När jag sedan kom hem kände jag mig fylld av energi och tog en smyglöpare på 12 min till Slottsskogen bara för att säga hej till foten. Efter det vart jag sjukt hungrig och ville hem och äta.


Ny taktik: Innan cykeltur ALLTID styrkevila för benen 3-4 dagar. Detta kommer bli svinbra! Hoppas att vädret är fint nästa helg igen, det hade varit skönt med en till söndagstur. De är nog inte många kvar nu på denna sidan året...   


Träningstotal lördag/söndag:


Lördag vila

Söndag ca 5 mil cykel i "ansträngande men stark"-tempo. Skall se till att få ordning på cykeldatorn så att jag vet min snittfart/tur och inte bara för stunden. Utöver cykel kärlek till foten med 12 min löpning inklusive rush upp för Nordhemsbacken. 

Innan foten började krångla så hade jag börjat komma igång rätt så bra med backlöpning, vill gärna snart komma tillbaka dit eftersom det ger så mycket och är så roligt (iallafall när man kommit upp...).


I morgon blir det styrka igen, kanske en repris på onsdagens kinesis/pulspass. Eller kanske tabata-inspirerat. Innan dess skall jag hinna med en skön söndagkväll med film, matlagning, glögg och värme.


Ha en skön söndag du som läser:)


Framme vid Säröhus.


 

Sofia, en grym tjej som håller på med klassikern. Detta blir en av våra sista turer eftersom hon drar till Åre snart. Hennes nästa steg är samma som mitt första, Vätternrundan. Det är kul att ha en annan tjej att bolla med och    cykla med. Ser fram emot fler rundor med henne i vår, med och utan cykel. 


Detta är jag och min turkosa juvel:)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards