Alla inlägg den 9 april 2012

Av Moa Richard - 9 april 2012 20:05

Hej,


Då var påsken nästan slut och jag har hunnit med en hel del. I torsdags kväll åkte jag till Johanna i London för lite engelskt påskfirande. Alltid lika trevligt och Johanna är grym lekledare, vi hittar på nya spännande saker varje gång jag är där. På torsdagen så kändes kroppen äntligen redo för löpning, en ny rond har börjat och nu hoppas jag verkligen på att vägen bara går framåt.


Torsdag 5/4:

Löpning över till Hisingen, ca 6,5 km. Ville ta ett lättare pass att "starta om"  det trassel som varit. Brydde mig inte om att hålla koll på tempo men fokuserade på stegfrekvens och armpendling. Efter en lite lugnare start så stannade jag för excentriska tåhävningar vid operan. När jag kom tillbaka till jobbet så blev det höftövning. Kroppen var med mig och de nya skorna kändes bra.


Fredag 6/4:

Vila, men härliga promenader i London!

       

I Greenwich och tittar på tiden och på en av flera trevliga marknader. God dryck får alltid stor plats på mina Londonvisiter, det är väldigt gott och trevligt och känns alltid tungt det första konditionspasset efteråt..


Lördag 7/4:

Bikram yoga 90 minuter. Jag ville absolut passa på att testa nu när Johanna blivit Bikram-utövare. Det säger sig själv att yoga i 40 graders värme kommer bli svettigt. Precis som jag misstänkte så kändes det stundtals lockande att lämna lokalen. Under en sekvens så blev jag lite illamående också. Att lämna lokalen var ju dock inget alternativ och jag är glad att jag stannade. Mental styrketräning 1. Helhetsupplevelsen var precis som jag trodde att den skulle vara, positiv och med en riktigt bra känsla i kroppen efteråt. Det här skall så snart det finns plats och tid puttas in i träningsschemat. En gång i veckan skulle varit perfekt.


Söndag 8/4:

Vila och hem till Sverige. Tog tåget ner till Falkenberg för trevligt umgänge med Henrik och hans familj på gården.


Måndag 9/4:

Löpning 8 km på Skatås 8:an. Ingen tidtagning men ca 40 min. Fokus på frekvens, framåtlut och armpendling. Excentriska tåhävningar efteråt. Det regnar, blåser och är svinkallt idag. Tre väderfaktorer som jag inte uppskattar så värst i samband med löpning. Även fast jag gärna ville springa så var motivationen sådär på grund av dessa. Då dessutom tiden var något knapp till lillsyrrans 20-årskalas så fick det bli en kompromiss; normalt så springer jag inte under 10 km på distanspass. Riktigt gott med mjukt underlag, det vore bra om jag fick in mer av det. Som sagt, första konditionspasset efter större alkoholintag är alltid lite segt, men det kändes ändå helt okej!


Även om jag redan håller mig inom ramen för ett "normalt" alkoholintag så får det bli ändå något mindre nu inför de tre lopp som väntar. Utan alkohol är ändå starkast, typiskt men sant. Vi snackar inte vita månader, aldrig i livet kan jag säga, men mindre än vanligt på en månad. Skall vara  extra duktig med grönt också, lite extra antioxidanter skadar säkert inte. Planen är ju också att trappa upp löpningen nu och det sliter helt klart en del framför allt på de längre passen.


Startar med lite bär i kvällskeson nu, god kväll:)

Ovido - Quiz & Flashcards