Alla inlägg under april 2012

Av Moa Richard - 25 april 2012 11:35

Då har jag sprungit 21 km på en dag, härliga tider! Trötta fötter var det värsta som hände och det får man väl leva med när det skall lufsas runt rålänge på asfalt.


Måndag 23/4:

Stavgång i slottsskogen. Svettigt och alldeles lagom på min vilodag! Vilken ynnest att få ha detta som jobb under en tid!


Tisdag 24/4:

Löpning 16.44 km asfalt, Kungsgatan- Älsborgsbron-Göta älvbron- Kungsgatan kl 9.30 1 timme och 27 minuter, 5:17 tempo. Stark känsla och en känsla av att med lite publik och 60000 andra löpare omkring så kan det gå snabbare:)

Cykel 45 min kl 12.10

Löpning på kvällen med min mysiga löpargrupp slutade på ungefär 4,5 km. Det kändes klart stelt när jag gav mig ut med gänget, skulle varit goare att springa de där 21 km i ett svep!


Onsdag 25/4:

Shape.

Med tanke på tisdagens löpning och att jag faktiskt jobbar hårt själv på shapen så verkar det klokare att inte lägga till någon mer träning. Hade jag kunnat få till en lunchyoga så hade jag gärna gjort det, men nu blir det jobb istället.


Torsdag 26/4:

Löpning 10,33 km, asfalt. Andra hälften betydligt snabbare än första och det kändes bra. Avslutade med crunch+ryggresningar på boll x3. Dessa två är passande för cyklingen, helt klart.

Ikväll var det dags för första vattengympan på ett bra tag, det var kul att vara tillbaka på kanten. 


I morgon efter cykeln bär det av till Stockholm, det skall bli riktigt trevligt och jag skall få springa där uppe:)



 

Sport Motions. Michael och Helena, ni är fantastiska.


 


Nybliven favorit med bra näringsinnehåll! Elins bananpannkaka. 1 port: 2 ägg och 1 banan mixas ihop med kanel, kardemumma och salt. Stek som pannkaka. Här åt vi den med blandade bär och keso till. Kesella fungerar också bra och jag tänkte testa att smaksätta med kokos och honung:).




Nysprungen i förmiddags. Skrev sist att det var 95 mil kvar att cykla innan Vättern, men det är ju faktiskt bara 92,5... så då är det ju lugnt...     

Av Moa Richard - 23 april 2012 14:15

Efter en helg och vecka innan dess i svettens och mjölksyrans tecken så blir det denna veckan måndagsvila. Annorlunda vilodag för mig men välbehövligt då benen stumnar bara de ser en trappa. Det har varit en riktigt bra helg med stort konvent med kollegor från hela Norden. Sport Motions passet gick jättebra och det känns skönt men samtidigt tråkigt att släppa det nu. Tack vare att jag tog tag i mig själv i tid på lördagens dansgolv så var jag pigg och rdo för cykling igår. Kroppen var lite seg men det kändes ändå bra!


Torsdag 19/4:

Sport Motions tillsammans med grymma Michael och Helena på Kompassen. Nervöst innan men så jäkla kul att köra. Helt slut efteråt och somnade tidigt.


Fredag 20/4:

Löpargrupp kl 7, ca 4,5 km löpning under 60 min.

Yoga 60 min kl 13.

Cykel 55 min kl 17.30


Lördag 21/4:

Dags för stora dagen med konventet. Passet gick bra och det var en rolig dag och kväll!

Sport Motions 45 min kl 13

Energy 55 min kl 15.15 Som friskisgympa fast i snyggare förpackning, alltid roligt! Kände dock hur urladdad kroppen var efter Sport Motions, trycket i musklerna var ju inte riktigt kvar.

Skulle gått på Vipr efteråt, men eftersom axeln var trött redan på morgonen så bestämde jag mig för att avstå, hälsene-historien behöver inte gå ett varv till, fast i axeln. Högre grad av vila för högeraxeln någon vecka kommer bli kanon.


Söndag 22/4:

Cykeltur till Särö, 5 mil. En backe som inte var jobbig i höstas var jobbigare nu, men det kan nog ha mycket att göra med att benen inte var utvilade sen innan. En utmaning just nu är att inte få ont i sittbenen, antar att det bara är att nöta om från början... Turen tog två timmar och någon minut, ungefär det tempo vi tänkt hålla på Vätternrundan. Där ska det bara plussas på 25 mil till, herregud...


Måndag 23/4:

Stavgångspromenad i 60 min blir dagens enda fysiska utmaning, det känns mycket lagom! Ser efter den friska rundan fram emot soffläge med senaste Game of thrones-avsnittet.


 

Tokladdad inför klassen i lördags! Jag skulle nog kunna vänja mig vid att göra sånt här...


95 mil kvar...  


Av Moa Richard - 18 april 2012 21:29

En dag som började klockan 05.34 börjar lida mot sängläge. Det har varit en bra dag med lagom mycket jobb, tid för att sitta hemma och pappersjobba och tid för egen träning utan att behöva kolla på klockan samtidigt. Klocka och kalender är saker som jag gärna hade plockat bort ur systemet lite oftare, jag känner mig ibland så nästan tvångigt styrd av dessa faktorer. Större delen av befolkningen har det likadant, det är inte värre för mig än för någon annan men det betyder dock inte att jag måste tycka om att kolla på klockan 82 gånger om dagen. Å andra sidan, det finns de som inte har något alls att ta sig för om dagarna och ska jag välja så...


Efter min första kund så var det dags att möta upp Sebbe för 10 km löpning som utgick från Övre husargatan och gick bort till Änggåren. Jag har en fin bana där som jag gillar, men det börjar bli dags att lära känna området bättre och hitta på fler slingor, att springa i skogen är ändå det finaste. 

Planen var att hålla en puls kring 185-190 och det var ju lite svårt att styra när det var så upp och ned, men snittet låg iallafall över måndagens runda och jag frustade rätt så bra i ett par av uppförsluten. Känslan var stark och smärtfri, vågar man hoppas på att den där hälsenan har gått och blivit medhårs?


Onsdag 18/4:

Löpning 10 km kl 8. Inte koll på tid men intensiteten var högre än i måndags.

Shape 55 min kl 19. Jag hade önskat lite högre beläggning på denna klassen, samtidigt så får jag mycket bra respons av medlemmar så jag vet inte riktigt vad jag skall ändra. Det var en skön klass iallafall och jag gillar själv upplägget riktigt mycket.


I morgon är det genreps-dags av sportsmotion... Jag börjar bli riktigt nervös... Inte nog med att jag skall följa en koreografi, jag skall dessutom synka den med två andra i 45 minuter! Här är jag långt utanför min egen bekvämlighetszon. Det skulle aldrig hända att jag skulle tacka nej när jag får frågan om en sån här spännande möjlighet, men man kan ju undra varför man skall utsätta sig själv såhär...


     

Morgonens tur, här på väg hem i Botaniska. Löpstegsfaschisten i mig kan se ett par missar i bilden, till exempel så verkar det onödigt att luta sig bakåt när man skall framåt. Ibland måste jag dock komma ihåg att jag för tio år sedan tyckte att det var hemskt att springa 2 km, medans jag nu kan göra det i sömnen.


Det som känns tufft idag blir lättare i morgon. Word.




Av Moa Richard - 17 april 2012 17:01

Kanske bara skulle plocka bort kategorier såsom cykling, löpning och styrka, vilket av mina inlägg innehåller INTE någon av dessa ingredienser?


Tisdag 17/4:

Cykling 45 min följt av 

Shape 45 min

Om en timma är det dags för min härliga löpargrupp, idag står kort backe på schemat för dem, själv blir det sammanlagt ca 3 km löpning i anslutning till detta.


Råkade se årets fräschaste cykeljacka/löparjacka på cykelcity idag, farligt nära ett köp fasten att plånboken gapar tom...


 


Vitaminpepp är laddad och klar inför kvällsmaten. Frgan är inte vad denna blandning innehåller utan snarare vad den INTE innehåller: Fröblandning med linfrö, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, chiafrö och kruskakli. Till detta te, kokt ägg, granatäpplekärnor, yoghurt, och varm macka på mammas goda levain med ost och skinka. Hur gott som helst tillsammans med senaste avsnittet av Game of thrones och bra uppladdning inför morgondagens morgonpass bestående av 10 km löpning med något högre puls än under måndagen, planen är att ligga mellan 185-190 i puls och banan verkar bli inget mindre än härligt kuperade och vackra Änggårdsbergen.


98 mil kvar...  


Av Moa Richard - 16 april 2012 20:15

En helg uppe i bageriet är avslutad och det var mysigt att vara där även om jag alltid längtar hem vid stängning på söndagen, man vet ju hur lång tid det tar dörr till dörr när det skall handlas och lämnas bil i änden av stan.

På lördagen blev det äntligen premiärtur med racern! Ut till smögenbron och tillbaka den andra vägen. Jäkligt skönt och även om det kändes segt, lite mjölksyrasurt och ovant så startar jag helt klart på en högre nivå än förra året. Rädslan för tvära kurvor och att ta vattenflaskan lär jag arbeta bort innan vättern. Flaskan är okej men tvära kurvor, usch...


Lördag 14/4:

Cykling 26,44 km. Bara 98 mil till så har jag klarat mina 100 innan Vättern! Behöver sänka sadeln något, skruvinköp görs under veckan.


Söndag 15/4:

Vila.


Måndag 16/4:

Sportsmotion-repning 45 min kondition.

Löpning 15,37 km. Har ju hoppat över det där med hastighet för tillfället och lät pulsen styra istället. Försökte hålla mig runt 180 och där kan jag hålla på tills död dagar. Milspåret i Skatås är dock rätt så kuperat så det blev klart högre puls emellanåt. Cyklade till sankt sigfridsplan och utgick därifrån. Bra tur som kändes behaglig med undantag för en del backar. Tiden blev 1:26, inget nytt rekord men det var heller inte fokus för dagen. Att låta pulsen styra istället för hastighet är skönt!

Stavgång i slottsskogen och änggårdsbergen 1 timme. Väldigt skön avslutning på arbetsdagen och svettigare än man kan tro.


I bageriet!


15,37 kilometer varav 10 km i Skatås på det fina milspåret. Detta är en av mina absoluta favoritslingor. Synd att det inte ligger närmre hemmet eller jobbet!


Efter avslutad stavgång ikväll med goa Hanna, kul att du vill vara med!    



Av Moa Richard - 13 april 2012 21:13

Vaknade 05.28 och kände mig förvånansvärt... jag skall inte dra det hela vägen till pigg men jag var iallafall inte dödstrött. Uppstart av ny löpargrupp samt att det är fredag hjälpte nog till.Det blev en riktigt skön tur över till Hisingen med nya gänget. Göta älvbron över och tillbaka är en bra tur som bjuder på fin utsikt och bra variation. Skall man springa Gbgvarv så är det inte dumt alls att springa här dels för att avdramatisera vad som komma skall en smula men också för att få sig lite backträning. Att mötas av kaffe och yoghurt väl tillbaka på jobbet var ju helt perfekt:)Har tidigare refererat till kroppen som en viktig maskin, idag var maskinen verkligen med mig och det är jag tacksam för, utan de starkaste passen i minnet så blir de så drygt att ta sig i genom de inte lika starka.


Vid lunch var det dags för yoga med Elin. Det var härligt förutom att min trötta högeraxel inte var så förtjust i hundar idag:( Efter min sista pt-kund för dagen så högg jag tag i ett löpband och sprang 9 km. Anledning till att det blev inomhus var igen därför att jag ville ha mjukare underlag, att det var mer uppehåll inne än ute var en bonus. Det kändes riktigt bra! Här kommer tips nummer två, nämligen att köra två löppass på samma dag emellanåt. Det finns flera fördelar, som att det kan passa bättre tidsmässigt och att kroppen hinner återhämta sig något, känns fräschare och mindre sliten än efter ett längre. En fräsch kropp är ju inte helt fel alla gånger. Distansen kan vara som ett längre pass och det ena passet kan vara i högre tempo än det andra, för mig blev eftermiddagspasset det snabbare.

Avslutade träningsdagen gjorde min cykelklass på 55 min. Svettigt och förbannat törstigt efter en lite extra aktiv dag.


Fredag 13/4:

Löpning 7 km kl 7. Behagligt tempo.

Yoga 1 timme kl 13.

Löpning 9 km på band kl 15.10 puls mellan 178-182, vilket innebär ansträngande men mjölksyrefritt för mig. Tempot mestadels runt 11,5 km/h. Skall damma av pulsklockan och börja köra mer efter puls istället för hastighet även om jag kommer registrera även denna.

Cykel 55 min kl 17.30

Sitter just nu i bilen upp till mamma och bageriet, en biltur som aldrig tar slut eftersom vi var tvungna att vända tillbaka efter tre mil, grattis till mig, jag är knappt hungrig alls på middag, eller?Trevlig helg önskar jag dig som läser:)

Av Moa Richard - 12 april 2012 20:26

Okej, skit i kilometertid, nu blir det bara på känsla. Kroppen och framför allt då hälsenan får bestämma över hur snabbt det går. Icke att förväxla med vad som känns behagligt och mysigt dock, så jobbar jag inte. Vill jag ha godisskåls-träning så går jag på yoga och det tänker jag för övrigt göra i morgon, skall bli gott att ta ett pass med Elin.

Säger kroppen ja så blir det först uppstart med ny löpargrupp kl 7.00 där vi kommer köra ca 7 km löpning med fartlek (fartlek nästan uteslutande för dem, jag gapar mest) och sedan ett eget löppass på 8 km innan min kvällscykel nu när jag fått håltimma där. Löpning nummer två beror dock helt på hälsenan. Stressad måstelöpning kommer bara gå åt helvete så det stryker vi troligtvis på livstid.


Köpte chiafrön idag, det ryktas om att detta superfrö skall hjälpa uthålligheten och återhämtningen på traven så det är väl bara att addera detta till superAloe veran. Bär och grönsaker har jag varit fantastiskt duktig på att äta hela veckan. Nästa grej är att hitta rödbetsjuice. Gjorde en linsgryta som jag hittade recept på i senaste runners world, har ätit den i tre dagar nu och det gör jag aldrig om. Mat får gärna vara hälsosam men den behöver inte smaka birkenstock-tofflor, hua.


Nu kommer klockan ringa 05.25 en dag till, sen kommer jag få gå upp nästan TRE timmar senare i två dagar, gudars skymning så gött det skall bli!


Verkar som att det kan bli lite cykel på lördag efter bagerijobb, det skulle vara fint att ta årets första tur i den vackra naturen runt Hunnebo. Min "Hundra miiiil innan vätteeeern!"-ångest skulle även dämpas en pytteliten smula.

Jag kanske just nu ger intrycket av att jag inte gillar att cykla, men det gör jag, mycket. Det jag inte gillar är att känna mig dåligt förberedd inför en viktig uppgift. Att cyklingen tar sådan tid i anspråk är ett minus; det skall pumpas däck och hittas upp en bra cykelväg där man får in en rytm utan rödljus och allt för mycket bilar. När väl tiden finns så är det helt fantastiskt, annars föredrar jag löpningen där det bara är att dra på sig skorna ock köra. 


Torsdag 12/4:

Sportsmotion-repning kondition ca 45 min. Det börjar kännas bra nu med koreografin men jag är riktigt nervös inför att stå på scen om en vecka, usch. 

Av Moa Richard - 11 april 2012 21:51

Börjar känna viss panik över detta faktum. Det längsta jag cyklat är knappt hälften av de 300 km som skall rivas av 16e juni. Jag önskar kvällstid och helgtid till att komma ut på ordentliga turer! Just nu är det förbannat dåligt med det och det verkar inte ljusna än på ett tag. Nästa söndag blir första uteturen. Spinning i all ära, men det är inte samma grej. Å, lite stressad över den uteblivna utecyklingen... Minst hundra mil innan 16 juni skall det ju bli...


Göteborgsvarvet börjar också närma sig, en månad kvar. Här känns det mycket bättre vad gäller förberedelser. Vågar inte dra iväg för långt ut i intervall-landet just nu, hälsenan känns inte ond men lite stel efter löpning och min känsla är att det är snällare pass som gäller, ackompanjerade av tåhävningar. Funderar på att helt släppa kilometertidskoll och helt fokusera på känsla. Vad är det viktigaste med uppgiften som väntar? Att springa så hårt så att jag storknar på varvet och har dödsångest framme vid mål (mycket bra tid på den!)? Att faktiskt kunna njuta av turen (inte lika bra tid)? Jag känner mig lite kluven här... När jag äntligen är anmäld och i hyfsad form så hade det varit kul att verkligen krossa mina egna förväntningar på vart gränsen går... samtidigt så är jag lite obs på lilla hälsenan nu... Får nog suga på den karamellen en stund, har varit vaken på tok för länge för att kunna ha svar på sådana fysmysterier just nu...


Tisdag 10/4:

Cykel 45 min följt av

Shape 45 min

Excentriska tåhävningar skall nu ingå i den dagliga rutinen, 3x15, 1-2 ggr om dagen. Slutar skriva ned dem nu...

Hade min mysiga löpargrupp på kvällen och det innebar ca 4,5 km löpning fördelat på 1 timme, som att ta trappen på kontoret fast på träningbranschens sätt?

Har riktigt go träningsvärk i delar av överkroppen och magen efter shapen, gjorde som jag uppmanar mina deltagare till och "tog i som att jag menade det".


Onsdag 11/4:

Löpning ca 8 km på bandet. Ville ha mjukare underlag och så regnade det. Kändes tungt idag, lite som att springa i sand. Blir endast sportsmotion-repning som fysisk aktivitet i morgon. Hälsenan kändes helt bra under passet men är lite stel nu efteråt. Shapen med sina hopp hjälpte säkert inte till där.

Shape 55 min på kvällen. Höger axel känns lite sliten och det märker jag av lite när jag lägger mig på högersidan i sängen, passar nog rätt bra att dra ned något på styrka nu till förmån för löpning och cykel. Om jag nu kommer ut på några satans cykelturer. Tur att det även finns vilja att ta av...





Ovido - Quiz & Flashcards