Alla inlägg den 21 maj 2013

Av Moa Richard - 21 maj 2013 23:34

I alla fall inte om man vill känna vars ryggen sitter efteråt.
Tyckte att det var dags för ett good old fashion styrkepass idag med överkropp i fokus.
Efter att ha kört en ren sätes-spark som blev dagens enda nederdel så gav jag mig på chins. Dealen var att göra så många strikta jag kunde och sedan fylla på med negativa chins tills jag nått 10 reps. Jag kunde klämma ur mig 4 i första och sedan 1 i vardera de andra två seten. Inte min bästa övning nu heller.

Negativa chins innebär att man hoppar över den uppåtdragande, koncentriska, fasen genom att hoppa upp och sedan håller man emot och går långsamt ned till sträckta armar. Under "håll emot"-fasen, excentriska fasen, så jobbar musklerna under förlängning och det är här man är som starkast. Säkert kort om man vill ha träningsvärk i latissimus skulle jag säga och bra om man som mig inte orkar göra så många vanliga, det går nämligen alltid att pressa ur sig ett par extra negativa.

Utöver chins så blev det uppåt-flyes, dips, bicepscurl, omvända flyes, rotatorcuffsträning, ryggresningar, sit-ups och plankor. Det gäller att underhålla ryggen nu när jag dels sitter en del i skolan och på cykeln, man vill ju inte se ut som en krabba.

I morgon börjar en sex veckors omgång av Running club på jobbet och det skall bli superkul att hålla i löppass igen, det var längesedan nu!


Kom och spring med mig på Landala:)

Ovido - Quiz & Flashcards