Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Jag kan va bra!

Av Moa Richard - 21 november 2011 14:30

Hej!


Då var helgen i vanlig ordning rekordsnabbt över. Den utnyttjades på några av de bästa tänkbara sätt och jag är stark och laddad för en ny vecka. En mening byggd i hurtigaste laget, men den är så sann så det fick bli så.


Fredag kväll:

En grym cykel med hög, hög puls följd av pizza med god, god amarone och film.

Lördag: 06.25 ringde klockan eftersom att vi skulle dra till Jönköping och Svenska sportmässan. Mässan i sig var inte jättespännande, men jag hittade cykelglasögon och cykellinne till bra pris som fick åka med hem. Vart väldigt sugen på ett par kompressionstights, men om man har ungefär två äpplen fram till lön den 25:e, så kanske man inte skall äta upp båda den 20:e?

Om mässan var sådär, så var föreläsningarna desto bättre. Allra stört intryck lämnade löptränaren Fredrik Zillén, som pratade om löpteknik. Han tränar allt från elit till Agda 70 år, och faktum är att om man är en grupp på sex personer, så kommer han ner från Stockholm och håller en 4 timmars teknikkurs, till en kostnad av 900 kr per person. Detta hade känts så värt för mig, så därför undrar jag vilka fem andra som känner likadant och är med mig på detta? Försöka boka honom en lördag i februari? Då finns fortfarande tid kvar innan Göteborgsvarv att träna på en mer effektiv löpstil. Kan man spara en led eller två på varvet sen så är det ju fantastiskt. Fredriks hemsida heter springsnabbare.se, spana in den.

I en av montrarna så kunde man göra kropssammansättningstest med hjälp av tanita-våg (en våg som mäter olika typer av massor i kroppen genom elekroner som får simma runt en stund). Gjorde samma typ av test den 7/10 2009 och det var intressant att jämföra. Värdena är givetvis inte helt exakta men ger ändå en vink. Vikt då: 53.6, nu: 58.8 Fett kring inre organ då: en 3:a på skalan, nu: en 1:a på skalan (1 är lägst). Fettprocent då: 22,1%, nu: 20,3%. 

Har inte muskler i kilo från då, men nu består mina 58,8 kg av 44,5 kilo muskler och det tycker jag är riktigt bra. Inte så konstigt att jag jämt är hungrig när 44,5 kilo av mig vill ha käk?

Efter mässan så blev det god middag hemma hos bror med familj, trevligt trevligt. 


Söndag:

6.3 mil på cykeln i ett soligt, vackert landskap med gött sällskap och ben som bara orkade och orkade, inte ens längsta sega backen kunde knäcka låren. Min teori om styrkevila 3 dagar innan cykling stämde bra även denna vecka och nu anser jag de vara vetenskapligt bevisat att det är tricket för mig. Spelt/havre/kruskakligröt påp mjölk med rivet äpple och hjortonsylt var en bra frukost att ladda med också.

Blöt vägbana gjorde att mina nya, nördiga cykelglasögon redan har betalat sig!

Efter cykel blev det bio, Twilight Breaking dawn och sedan avrundning av helgen med Maria och Per på middag.


Dagens träning kl 15.15 blir:


Intervaller 30/8 (svårt att hinna i trx med kortare bytestid)

Lårcurl växlande i trx

mask

hollowrocks

pinanhopp (tänker mota bort den jävla flodhästen)

låg rodd med skivstång (20 kilo idag?)

trestegsdips

båt "dra det sneda repet" med lätta hantlar

växelarmhävning

skridskohopp i trx

hantel Y (3 kgx2)


5 varv

Ev magbonus om vi (jag, Henke och Per) är vårat starkaste. Tro inte att det går att veta innan passet!

fotrehab


 

Slutet av längsta backen i Landvetter-trakten. Sofia kände sig inte så kodak-moment?!

 
 
Lillian

Lillian

21 november 2011 18:16

Jag, jag! *Hoppar upp och ner och viftar med båda händerna*

http://lilliansfoto.blogg.se

Moa Richard

21 november 2011 22:48

Gott, då ska vi bara få ihop fyra till! Har några kansken än sålänge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Richard - 19 oktober 2013 23:00

Hej! Jag har nu fått möjligheten att blogga som premiumbloggare hos www.nutraelite.se. Hädanefter så kommer jag dagligen dela med mig av min träning, recept och tips på nya bloggen. Välkommen att följa! http://nutraelite.se/lordagswod/#disqus_t...

Av Moa Richard - 15 oktober 2013 22:53


Fördelen med att ödelägga ryggen ett slag är att resten av kroppen verkligen får vila upp sig, som tex framsida lår! Det kändes som en utvilad kropp (i stora delar åtminstone, inte precis ländryggen då) tog sig an måndag morgon i gymmet efter cykelpa...

Av Moa Richard - 10 oktober 2013 23:34


Fortfarande svullnad, fortfarande saker som gör ont och mina rörelser är långsamma som en 80-årig version av mig själv. Nu är det dock så många färre saker som gör ont, rörligheten ökar för var dag och jag har kunnat ha mina cykelklasser idag och igå...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 13:53


Hade rester av kokad quinoa och tänkte att det säkert kunde bli en god gröt. Det blev det verkligen! 1 port: 1,5 dl kokt quinoa 1,5 dl mjölk (jag tog mandelmjölk) 1 banan, skivad 2 tsk torkad frukt (gojibär och russin idag) Kanel Salt To...

Av Moa Richard - 5 oktober 2013 00:52


Japp, här har vi den. Columna vertebralis. Bärande väggen i huset. Transportväg mellan hjärna och kropp. Sju halskotor, tolv bröstryggskotor, fem ländkotor och sacrum. Riddarna Atlas och Axis på toppen med specialutrustning. Cauda Equina, nervsvans...

Ovido - Quiz & Flashcards