Inlägg publicerade under kategorin Träning

Av Moa Richard - 2 maj 2012 22:45

Hej,

Då var det söndag på en tisdag och medans vissa har demonstrerat så har jag cyklat 105 km tillsammans med Henrik och Per. Backarna var ungefär tusen till antalet och jag var i vanlig ordning den svagaste länken. En gång gapade jag mina högsta svordomar och en gång började jag nästan gråta, många färre gånger än på Mjörn runt i höstas! Nu sitter jag här och känner mig någorlunda redo för att om en stund möta upp min löpargrupp som idag skall få köra backintervall i Änggårdsbergen. Att jag är den som står på toppen och klockar känns extra skönt idag.

Med ökning av löpning och cykling och minskning på styrketräning så känner jag nu att det börjar byggas upp ett sug efter att styrketräna mer igen, sådant sug är bra, håll den tanken...

Fredag 27/4:

Yoga 60 min kl 13

Lördag 28/4:

10 km terränglöpning i Blackebergs naturreservat i Bromma. Väldigt fin och väldigt backig bana och jag kände mig riktigt stark.

Söndag 29/4:

Vila och kringstrosande i Stockholm.

Måndag 30/4:

Stavgångspromenad i Änggårdsbergen och Slottsskogen, 60 min med min grupp. I övrigt vila och grill!

Tisdag 1/5:

Cykling 105 km. 23,6 tempo vilket jag känner mig nöjd med med tanke på banans utformning. Jonsered-Nääs-massor med backar i fin skog och sjö-atmosfär.

Att komma ihåg till Hallandsloppet till helgen: SALT! och en till drickahållare. Fick kramp när det var några kilometer kvar hem och var tvungen att stanna och stretcha en stund innan jag kunde röra benen igen, inte så kul om det skall behöva hända i skarpt läge. Salt, vätska och socker, gärna tillsammans och ännu mer än idag.

Onsdag 2/5:

Löpning 10,6 km kl 12.40 Asfalt. Komfortlöpning, benen var trötta efter tisdag och behöver sparas inför helgens lopp. Det som känns bra är att komfortlöpningen ändå börjar gå snabbare och jag kan öka de sista kilometrarna utan att benen blir tunga och sura. Det börjar hända grejer med löpformen. Jag hade gärna flyttat fram varvet två helger till, så att det kunde få gå lite tid mellan Hallandsloppet (10 mil cykel till helgen) och varvet. Helst skulle jag vilja hinna med något mer långpass på runt 18 km, men det blir tight nu med löpning över lag fram till varvsdagen. Får bli en tur om 12 km nästa måndag och sen ett lätt och kort pass på torsdagen. Har två cykelpass och shape att ta hänsyn till under varvsveckan också så löpningen kan inte styra helt...

Shape kl 19.

Införskaffade cykeltröja, fluffiga korthandskar, bars och en till flaskhållare idag. Det kostar på med cykling men nu skall jag nog stå mig en stund!

Näst sista stavgångskvällen, här i Änggården. Strålande vackert väder och vacker natur. Ibland är det extra jobbigt att jobba.

Nya cykelbyxorna, hur bra som helst. Inte en tillstymmelse till sveda och värk trots dryga 10 mil på sadeln, detta bådar gott inför dagen V!

82 mil to go...

Av Moa Richard - 23 april 2012 14:15

Efter en helg och vecka innan dess i svettens och mjölksyrans tecken så blir det denna veckan måndagsvila. Annorlunda vilodag för mig men välbehövligt då benen stumnar bara de ser en trappa. Det har varit en riktigt bra helg med stort konvent med kollegor från hela Norden. Sport Motions passet gick jättebra och det känns skönt men samtidigt tråkigt att släppa det nu. Tack vare att jag tog tag i mig själv i tid på lördagens dansgolv så var jag pigg och rdo för cykling igår. Kroppen var lite seg men det kändes ändå bra!

Torsdag 19/4:

Sport Motions tillsammans med grymma Michael och Helena på Kompassen. Nervöst innan men så jäkla kul att köra. Helt slut efteråt och somnade tidigt.

Fredag 20/4:

Löpargrupp kl 7, ca 4,5 km löpning under 60 min.

Yoga 60 min kl 13.

Lördag 21/4:

Dags för stora dagen med konventet. Passet gick bra och det var en rolig dag och kväll!

Sport Motions 45 min kl 13

Energy 55 min kl 15.15 Som friskisgympa fast i snyggare förpackning, alltid roligt! Kände dock hur urladdad kroppen var efter Sport Motions, trycket i musklerna var ju inte riktigt kvar.

Skulle gått på Vipr efteråt, men eftersom axeln var trött redan på morgonen så bestämde jag mig för att avstå, hälsene-historien behöver inte gå ett varv till, fast i axeln. Högre grad av vila för högeraxeln någon vecka kommer bli kanon.

Söndag 22/4:

Cykeltur till Särö, 5 mil. En backe som inte var jobbig i höstas var jobbigare nu, men det kan nog ha mycket att göra med att benen inte var utvilade sen innan. En utmaning just nu är att inte få ont i sittbenen, antar att det bara är att nöta om från början... Turen tog två timmar och någon minut, ungefär det tempo vi tänkt hålla på Vätternrundan. Där ska det bara plussas på 25 mil till, herregud...

Måndag 23/4:

Stavgångspromenad i 60 min blir dagens enda fysiska utmaning, det känns mycket lagom! Ser efter den friska rundan fram emot soffläge med senaste Game of thrones-avsnittet.

Tokladdad inför klassen i lördags! Jag skulle nog kunna vänja mig vid att göra sånt här...

95 mil kvar...

Av Moa Richard - 17 april 2012 17:01

Kanske bara skulle plocka bort kategorier såsom cykling, löpning och styrka, vilket av mina inlägg innehåller INTE någon av dessa ingredienser?

Tisdag 17/4:

Cykling 45 min följt av

Shape 45 min

Om en timma är det dags för min härliga löpargrupp, idag står kort backe på schemat för dem, själv blir det sammanlagt ca 3 km löpning i anslutning till detta.

Råkade se årets fräschaste cykeljacka/löparjacka på cykelcity idag, farligt nära ett köp fasten att plånboken gapar tom...

Vitaminpepp är laddad och klar inför kvällsmaten. Frgan är inte vad denna blandning innehåller utan snarare vad den INTE innehåller: Fröblandning med linfrö, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, chiafrö och kruskakli. Till detta te, kokt ägg, granatäpplekärnor, yoghurt, och varm macka på mammas goda levain med ost och skinka. Hur gott som helst tillsammans med senaste avsnittet av Game of thrones och bra uppladdning inför morgondagens morgonpass bestående av 10 km löpning med något högre puls än under måndagen, planen är att ligga mellan 185-190 i puls och banan verkar bli inget mindre än härligt kuperade och vackra Änggårdsbergen.

98 mil kvar...

Av Moa Richard - 13 april 2012 21:13

Vaknade 05.28 och kände mig förvånansvärt... jag skall inte dra det hela vägen till pigg men jag var iallafall inte dödstrött. Uppstart av ny löpargrupp samt att det är fredag hjälpte nog till.Det blev en riktigt skön tur över till Hisingen med nya gänget. Göta älvbron över och tillbaka är en bra tur som bjuder på fin utsikt och bra variation. Skall man springa Gbgvarv så är det inte dumt alls att springa här dels för att avdramatisera vad som komma skall en smula men också för att få sig lite backträning. Att mötas av kaffe och yoghurt väl tillbaka på jobbet var ju helt perfekt:)Har tidigare refererat till kroppen som en viktig maskin, idag var maskinen verkligen med mig och det är jag tacksam för, utan de starkaste passen i minnet så blir de så drygt att ta sig i genom de inte lika starka.

Vid lunch var det dags för yoga med Elin. Det var härligt förutom att min trötta högeraxel inte var så förtjust i hundar idag:( Efter min sista pt-kund för dagen så högg jag tag i ett löpband och sprang 9 km. Anledning till att det blev inomhus var igen därför att jag ville ha mjukare underlag, att det var mer uppehåll inne än ute var en bonus. Det kändes riktigt bra! Här kommer tips nummer två, nämligen att köra två löppass på samma dag emellanåt. Det finns flera fördelar, som att det kan passa bättre tidsmässigt och att kroppen hinner återhämta sig något, känns fräschare och mindre sliten än efter ett längre. En fräsch kropp är ju inte helt fel alla gånger. Distansen kan vara som ett längre pass och det ena passet kan vara i högre tempo än det andra, för mig blev eftermiddagspasset det snabbare.

Avslutade träningsdagen gjorde min cykelklass på 55 min. Svettigt och förbannat törstigt efter en lite extra aktiv dag.

Fredag 13/4:

Löpning 7 km kl 7. Behagligt tempo.

Yoga 1 timme kl 13.

Löpning 9 km på band kl 15.10 puls mellan 178-182, vilket innebär ansträngande men mjölksyrefritt för mig. Tempot mestadels runt 11,5 km/h. Skall damma av pulsklockan och börja köra mer efter puls istället för hastighet även om jag kommer registrera även denna.

Cykel 55 min kl 17.30

Sitter just nu i bilen upp till mamma och bageriet, en biltur som aldrig tar slut eftersom vi var tvungna att vända tillbaka efter tre mil, grattis till mig, jag är knappt hungrig alls på middag, eller?Trevlig helg önskar jag dig som läser:)

Av Moa Richard - 9 april 2012 20:05

Hej,

Då var påsken nästan slut och jag har hunnit med en hel del. I torsdags kväll åkte jag till Johanna i London för lite engelskt påskfirande. Alltid lika trevligt och Johanna är grym lekledare, vi hittar på nya spännande saker varje gång jag är där. På torsdagen så kändes kroppen äntligen redo för löpning, en ny rond har börjat och nu hoppas jag verkligen på att vägen bara går framåt.

Torsdag 5/4:

Löpning över till Hisingen, ca 6,5 km. Ville ta ett lättare pass att "starta om"  det trassel som varit. Brydde mig inte om att hålla koll på tempo men fokuserade på stegfrekvens och armpendling. Efter en lite lugnare start så stannade jag för excentriska tåhävningar vid operan. När jag kom tillbaka till jobbet så blev det höftövning. Kroppen var med mig och de nya skorna kändes bra.

Fredag 6/4:

Vila, men härliga promenader i London!

I Greenwich och tittar på tiden och på en av flera trevliga marknader. God dryck får alltid stor plats på mina Londonvisiter, det är väldigt gott och trevligt och känns alltid tungt det första konditionspasset efteråt..

Lördag 7/4:

Bikram yoga 90 minuter. Jag ville absolut passa på att testa nu när Johanna blivit Bikram-utövare. Det säger sig själv att yoga i 40 graders värme kommer bli svettigt. Precis som jag misstänkte så kändes det stundtals lockande att lämna lokalen. Under en sekvens så blev jag lite illamående också. Att lämna lokalen var ju dock inget alternativ och jag är glad att jag stannade. Mental styrketräning 1. Helhetsupplevelsen var precis som jag trodde att den skulle vara, positiv och med en riktigt bra känsla i kroppen efteråt. Det här skall så snart det finns plats och tid puttas in i träningsschemat. En gång i veckan skulle varit perfekt.

Söndag 8/4:

Vila och hem till Sverige. Tog tåget ner till Falkenberg för trevligt umgänge med Henrik och hans familj på gården.

Måndag 9/4:

Löpning 8 km på Skatås 8:an. Ingen tidtagning men ca 40 min. Fokus på frekvens, framåtlut och armpendling. Excentriska tåhävningar efteråt. Det regnar, blåser och är svinkallt idag. Tre väderfaktorer som jag inte uppskattar så värst i samband med löpning. Även fast jag gärna ville springa så var motivationen sådär på grund av dessa. Då dessutom tiden var något knapp till lillsyrrans 20-årskalas så fick det bli en kompromiss; normalt så springer jag inte under 10 km på distanspass. Riktigt gott med mjukt underlag, det vore bra om jag fick in mer av det. Som sagt, första konditionspasset efter större alkoholintag är alltid lite segt, men det kändes ändå helt okej!

Även om jag redan håller mig inom ramen för ett "normalt" alkoholintag så får det bli ändå något mindre nu inför de tre lopp som väntar. Utan alkohol är ändå starkast, typiskt men sant. Vi snackar inte vita månader, aldrig i livet kan jag säga, men mindre än vanligt på en månad. Skall vara  extra duktig med grönt också, lite extra antioxidanter skadar säkert inte. Planen är ju också att trappa upp löpningen nu och det sliter helt klart en del framför allt på de längre passen.

Startar med lite bär i kvällskeson nu, god kväll:)

Av Moa Richard - 2 mars 2012 21:30

Februari har varit en månad där jag känt mig stark och frisk så när som på lite halsont sista veckan och en sträckning som hindrade mig något. två intervallpass försvann tyvärr på grund av detta.

Löppass distans: 3 st. 11+11+12 km= 34 km. 2 korta på totalt ytterligare 8 km. Total distans exkl. intervall 42 km.

Löppass intervall: 3 st.

Styrkepass: 14 st.

Cykel 55 min: 4 st.

Cykel 45 min: 7 st.

Cykeltotal 535 minuter eller 9 timmar.

Övriga konditionspass (boxning, crosstrainer mm): 5 st.

Body balance: 1 st.

Vilodagar inkl. sjukdagar: 8 st.

Passtotal: 37.

Jag är nöjd med antal styrke- och cykelpass, men känner att framför allt löpningen men även yogan måste ökas på under mars. Nu kommer många helger försvinna vilket tyvärr kommer påverka yogasöndag, får försöka göra det bästa av situationen.

Löpningen skall ökas både i hastighet och distans, vill komma upp på 5:15 tempo under distanspassen. Är inte nöjd med antal distanspass. Hamnar på 5:30 nu när jag inte trycker på, det känns helt okej för nu men den naturliga takten skall upp något.

Av Moa Richard - 1 februari 2012 17:08

Hej,

Löpband är avgjort ingen favorit. Dock är inte löpning på halt underlag det heller, så ibland får hörlurarna och tjurskallen åka på bara för att få det gjort. Man blir inte bättre på att springa av att inte springa.

Söndag 29/1:

Här skulle det blivit en yoga, men den byttes ut mot rödvin kvällen innan... En trevlig middag hos mysmästarna Per och Maria. Det är inte lika mysigt att stå i yogahunden och hans kompisar med tungt huvud dagen efter. 1-0 till rödvinet.

Måndag 30/1:

20 min löpband 10-12 km/h följt av

styrka. Tänkte biffträning inledningsvis men... as if så att säga...

Knäböj och utfall i smithmaskin- ca 30 av var

Sidospark i kinesis 10 x3 /ben

Höftlyft på boll 15 x 3 /ben

Låg rodd i cable ca 10 x3

Flyes + omvända flyes i kinesis 10 + 10 x3

Triceps pushdown + overhead i cable ca 10 + 10 x3

Bålövningar, lite av varje med pilatesboll

Tisdag 31/1:

45 min cykel följt av

löpning 11 km på bandet. 5:27 tempo. Lite piggare än förra veckan med samma upplägg! Vaderna kändes fräscha efteråt. Lite skav under fötterna stör ibland när jagkör längre stunder. Någon som har tips på bra strumpor som inte har sömmar och inte blir blöta? Det hade ju hjälpt och jag har tidigare sökt utan framgång.

Sist men inte minst, fotrehab.

Onsdag 1/2:

42 min crosstrainer följt av

8 min löpning

behagligt pass på runt 75% av max

Shape på kvällen

Årets i särklass tråkigaste månad är här. Jag skall göra vad jag kan för att förgylla den med bra träning och bra umgänge. Värmeljusen består. Så även vintertrötthet verkar det som. Det känns som att det var hundra år sedan jag senast såg kudden, varje kväll. Svårt vårtörstig nu.

Av Moa Richard - 1 februari 2012 16:56

Cykelpass: 12 st, 660 min = 11 timmar. Lite längre än det skall jag sitta på en cykel i sträck i juni...

Styrkepass: 11 st

Yogapass: 3 st

Löppass distans: 6 st, 60 km

Löppass intervall: 4 st

Vilodagar: 4 st (6 st om man räknar in två söndagsyoga i vila).

Totalt antal pass på 31 dagar: 36

Måste säga att jag känner mig starkare och starkare över lag. Allt har tagit ett steg framåt. Foten känns jättebra och rädslan för att få ont igen är borta, men respekten för återhämtning/långsam stegring/rehab finns kvar. Under februari så skall jag framför allt intensifiera löpningen, det är dags för längre distanser. Ett par längre cykelpass på spinningcykeln hade varit önskvärt också, den där 30-milaren börjar kännas närmre nu...