Inlägg publicerade under kategorin Löpning

Av Moa Richard - 21 augusti 2012 21:18

Jodå, den där löpningen tar sig lite blygsamt framåt. Förra måndagen började jag ju nästan grina på toppen av Änggårdsbergen och det var lite mindre jobbigt att springa upp där i lördags och ännu lite mindre jobbigt idag. Är jag nöjd med mina tider? Nej. Är jag nöjd med att det kändes lite bättre idag? Ja. Bäbissteg.

Att man blir bra på det man tränar stämmer alltså fortfarande. För att bli lite snabbare så får jag alltså springa lite snabbare. Hej där gamle intervall.

Well backarna kommer inte kännas bättre av sig själv.

Lördag 18/8:

Löpning 12 km med mina Run for snacks-vänner, riktigt bra med draghjälp när det känns segt i backarna i Änggården. Jag som ledare för passet råkade springa vilse lite grann vilket var bra för det blev en väldigt fin tur med många backar! Snittempo ca 6:15, inte jättesnabbt men terrängen gjorde så att åtminstone jag var trött efteråt och fick mycket mjölksyra i benen under träningens gång. Stor skillnad på plana asfaltturer och skogsstigar, jisses. Vill absolut komma ut mer i skogen och det är ju också vad som kommer krävas för en bra känsla på loppet.

Söndag 19/8:

Cykel 55 min. Fin ochs vettig start på min söndag,

Måndag 20/8:

Vipr 55 min. Äntligen blev det tid till att testa Vipr! För oinvigna så är redskapet Vipr ett stort gummirör med olika greppmöjligheter som man utför funktionella rörelser i högt tempo. Många knäböjar, svingar, olika slags slag, hopp med mera. Det var svettigt och roligt, kan gott tänka mig återkommande Vipr-träning under hösten. Känns mer idag än under själva passet i form av massiv träningsvärk i bål, säte och rygg.

Tisdag 21/8:

Löpning 13,33 km, 5:46 tempo. Asfaltsbacken i Änggårdsbergen fick jag till stor del ta gåendes förra måndagen. Detta gör att jag bara måste springa där om och om igen tills det känns bra. Idag kändes mycket bättre än förra måndagen och jag kunde återigen springa i hela (så även i lördags, men idag var jag strået vassare). Tog sedan tre varv runt på min backiga kortrunda däruppe som är 1,89 km och jag fick sammanlagt ihop 219 höjdmeter vilket känns schysst såhär på en tisdag innan min cykelklass.

Cykel 45 min.

Av Moa Richard - 16 augusti 2012 19:57

Hej på er!

Nu har bloggandet fått vila en stund till förmån för lite stökande på stan, storstadssemester och annat spännande. De sex veckor semester som passerat har varit magiska och alldeles fantastiska. Nu kan jag jobba igen!

Brysk påminnelse nummer 1: jag är tydligen fortfarande inte odödlig. 3-dagars fylla på way out west sätter sina stora, elaka spår. Man får äta upp sin mojitos så att säga. Tur att det är så fantastiskt trevligt varje år så att det får vara värt det!

Brysk påminnelse nummer 2: jag kan fortfarande stuka fötter. Tidigare i mitt liv så har jag varit rätt så bra på detta, senare års träning har dock hjälpt till att stabilisera upp de vobbliga stackarna. Balansövningarna för fotlederna har saknats helt under sommaren, efter dagens snedtramp och lättare stukning så blev jag snabbt påmind om att plocka fram drakar, balansplattor och allt annat fint för fötterna.

Tisdag 7/8:

Vila. Dock en riktigt lång tur till fots i ett stekhett Lissabon. Fin stad!

Onsdag 8/8:

Stationsträning i hotellgymet som faktiskt var riktigt välutrustat.

Tricepsarmhävningar

Lårcurl på boll, enben

bålrotation på boll

armhävningar på hantlar

knäböj, enben

10 reps/station, 4 varv utan vila. Efter detta avslutade vi med 15+15 x3 av ryggresning på boll och crunch på boll. Svettigt och effektivt pass innan det var dags att köra till flygplatsen.

Torsdag 9/8:

Vila. Motsats till träning genom att gå på way out west...

Fredag 10/8:

Wow-vila..

Lördag 11/8:

Wow-vila...

Söndag 12/8:

After wow-vila... Trots att semestern varit underbar så kände både jag och min kropp att det var dags att ta tag i saken till måndagen!

Måndag 13/8:

Löpning 9,2 km. Många backar då jag sprang i änggården. Slutade kolla på tempo till slut... Fruktansvärt, elakt och hysteriskt jobbigt. Känslan jag hade efter ca tredje ordentliga backen var att jag aldrig varit så peppad på att köra på ordentligt, äta riktigt bra och sockerlöst samt hålla vit månad fram till Lidingöloppet (undantaget Rom dit jag åker på weekend nästa helg. Det blir ju dock inget festande i wow-klass där tillsammans med Jenni). Så eländigt skall löpning inte behöva kännas!

Tisdag 14/8:

Cykel 45 min kl 12

Cykel 55 min kl 17. Jadå, det kändes att de var första cykelpassen på sex veckor! Jäkla gött att vara igång dock och nu har jag svettats ut det sista spåren av wow.

Onsdag 15/8:

Shape på kvällen. Premiär för mitt nya program, kändes bra! Höll mig borta från annan träning på dagen, styrka är ju inte det som prioriterats i sommar så jag tänkte att det skulle räcka med en shape. Känner idag att det stämde.

Torsdag 16/8:

Backintervaller, 12 gånger upp för backen vid Psykologiska institutionen, joggvila på nedvägen. Ordentligt jobbigt, precis som en backintervall skall vara. På vägen upp till backen, under de 20 minuternas uppvärmning så trampade jag snett då jag missade en trottarkant. Högg till ordentligt, men eftersom det kändes helt okej när jag började springa på foten igen så körde jag på. Känner nu efteråt att den är lite öm, hoppas att den snart skall kännas bra igen, inte läge på löpuppehåll nu.

Nu blir det omelett med spenat, lök och tomat samt en smoothie på soyamjölk, banan, cacaonibs, kokosolja, kiwi och bär. Mycket antioxidanter och proteiner den här veckan! Vägen mot Lidingö har börjat på riktigt nu, inget mer sölande och solande... Hade jag fått bestämma så hade loppet varit i oktober, men nu får inte jag bestämma så det är bara att bita i.

Hit längtar jag tillbaka...

Fräscht hotellgym! Här kan jag bo igen! Står här i lilla buren där vi körde cirkel.

Av Moa Richard - 3 augusti 2012 12:14

Med den helt fantastiska utsikten som jag får på mina löpturer här i Ericeira så vet jag inte om det är möjligt. Det har hittills blivit tre löpturer. I Segura hos mormor var det inte tal om att ta ut sig, med närmare 40 grader och stekande sol så blev det umgänge och utflykter av lugnare slag istället.

Här i Ericeira är det många som springer och det finns många surfare på plats, inte konstigt med de vågor som finns på många av stränderna. Nästa gång (för det blir nog säkert en nästa!) så skall jag nog gå surfskola, det ser ju bra gott ut samtidigt som det är bra träning.

Rent formmässigt så kan jag ju inte påstå att jag är på topp. Backarna, som det finns gott om här, känns som ren tortyr och ångest varenda en. I morse slapp jag dock höra mitt flåsande eftersom jag körde med musik. Vin, ost och sol-dieten är nog inget att satsa på i höst om det skall bli något Lidingölopp! Själen mår desto bättre av Portugal-dieten kan jag säga. Just nu vill jag frysa tiden.

29/7:
Vila. En del uppförspromenerande i bergsbyn Monsanto dock!

30/7:

31/7:
Löpning, ca 7.5 km. Insåg efter detta att det var första och sista eftermiddagslöpningen på resan, herregud så varmt. Kändes lika krävande som en mil i högt tempo, delvis på grund av den backiga banan antar jag. Rundade av med situps hemma.

2/8:
Löpning, 10 km. Tempo ca 5:40. Bättre att springa på morgonen. Hittade här min absoluta hatbacke. Tempot inget att hurra för, men jag är nöjd med att alls komma ut och anstränga mig såhär på lat-semestern.

3/8:
Löpning, 8 km. Ca 5:20 tempo. Hatbacken fick givetvis vara med. Hittade en till hatbacke i hamnen, trodde lungorna skulle lägga av. Avslutade med magträning hemma.

Nu blir det sol och bad hela dagen och fortsatt läsning av bok två i Hunger games-trilogin som jag faktiskt varmt kan rekommendera.

Av Moa Richard - 28 juli 2012 13:47

Hej!

I morse blev det en sista löptur innan Portugalresan. Kändes skönt att springa av sig lite inför en lång dag med mycket sittande på flygplan och flygplatser. Morgonlöpning kan vara den bästa löpningen, speciellt en lördagsmorgon efter Bruce-konsert när gatorna ligger tomma framför en. Löpskorna får åka med, det kommer bli tokvarmt att springa men förhoppningsvis orkar jag med kortare turer! Och en del surfande?

Onsdag 25/7:
Vila

Torsdag 26/7:

Fredag 27/7:

Lördag 28/7:
Löpning ca 11 km. Vet inte exakt, runkeeper funkade inte. Magövningar efteråt.

Av Moa Richard - 23 juli 2012 14:40

Bilder från morgonens pass samt nedvarvning med Sara på familjeträningen i lördags. Vi känner alla av de femtielva knäböjarna och annat från detta passet!

I morse var det dags för långpass igen tillsammans med Henke och hans svåger Johan. Lyxigt var även att Johans son Jakob körde följecykel med vatten, det skulle man alltid ha!
Härligt att springa på nya ställen och bra för självförtroendet med en flack bana. Känslan var mycket bra utöver blåsorna på fötterna som börjar bildas ungefär efter 14 km. Är det någon som har bra tips för att råda bot på detta (utöver att man skall ha bra strumpor) så dela gärna med er! Det skulle kännas sådär att behöva uthärda blåsor under drygt halva Lidingöloppet, något säger mig att det kommer bli tufft som det är utan dem.

Söndag 22/7:

Måndag 23/7:
Löpning 19,3 km asfalt flack bana. Snittempo 5:33. Kändes bra, hade förmodligen kunnat köra en mara i detta tempot om banan var lika flack och jag kunde fylla på med energi. Över 16 km så börjar energibehovet göra sig påmint...

Nu ligger jag i en solstol och har det hur gött som helst. Ett gött träningspass förgyller verkligen resten av dagen, allt övrigt känns så lätt och behagligt efteråt.

Av Moa Richard - 19 juli 2012 23:13

Hej,

Semesterfirandet fortsätter och så även löpningen, någorlunda strukturerat och frekvent.

Just nu är det en och annan ond tanke som behöver motas iväg. Jag känner mig långsam. Löpningen hamnade lite i skymundan inför Vätternrundan och sedan byttes några pass ut mot simning. Detta i kombination med uppehåll från intervallpassen har gjort sitt för känslan och det är inte konstigt. Ond tanke nummer två är att jag känner mig tung, den tunga delen sprider sig även till utsidan.

Allt är relativt och jag relaterar till mig själv, just nu ser jag tung ut. Inte jämfört med någon med en övervikt utan jämfört med mig själv. Jag vill inte uppleva vare sig min löpning eller spegelbild som tung så det är bara att springa lite mer och hålla tassen borta från lyxmedelsskålen (det finns livsmedel och lyxmedel, lyxmedel är gott men inte just livsnödvändigt såsom livsmedel...). Semestern skall gå i unnandets tecken, samtidigt som jag vill unna mig en bra form då det är dags för de 18 backarna på Lidingö. Godis, glass och vin kommer inte hjälpa mig upp för dem, hell no. Att gnälla utan att handla kommer inte heller göra mig snabbare, det är därför det finns intervaller. Nu är jag så pepp på att dra igång intervallträning igen på veckobasis, känslan efter ett sådant pass och effekten som det ger är enastående! Balans. Ett ord som ofta kommer upp i mina tankar. Unna/intervalla. Balans. Med viss övervikt på utvecklingssidan såklart.

Tisdag 10/7:

Bodypump! Första bodypump-passet på tre år och herregud och alla hans kompisar vilken träningsverk jag hade efteråt. Alltid lika spännande att chocka kroppen med något nytt.

Onsdag 11/7:

Löpning 18 km i skatås, milspåret följt av åttan. Det var mycket pollen att brottas med, ingen höjdare för andningen, många gånger var jag på väg att börja grina eftersom jag kände mig så svag. Det gjorde jag dock inte och självklart kändes det gott när de 18 km väl var bakom mig! Det gäller att försöka komma ihåg känslan som följer efter passet under passets gång. Löpningen hjälpte inte pump-värken att försvinna kan jag tillägga.

Torsdag 12/7:

Vila och vansinnig träningsvärk. Jäkla pump.

Fredag 13/7:

Backintervaller i Säldammsbacken. 4+4 gånger upp så snabbt jag kunde. Joggvila ned och 30 sekunders extra vila på botten efter första fyra. Klart obehagligt under tiden men klart grym känsla efteråt! Utöver intervallerna 5 km löpning.

Lördag 14/7:

Söndag 15/7:

Military fitness i Slottsskogen. Mycket krälande och indianhopp. Många myrbett som fortfarande kliar. Det fyllde sin funktion av att jag blev svettig och fick springa av mig, men det var ett roligare och tuffare upplägg gången innan då vi gjorde fystester.

Måndag 16/7:

Tisdag 17/7:

5+5 km löpning, till och från bageriet på morgonen och kvällen. Snabbare hem än dit.

Onsdag 18/7:

Torsdag 19/7:

Löpning, backdags. På vår väg ned till Falkenberg så stannade vi till hos syster Lillian i Onsala för ett backpass. Alltid kul att springa på nya ställen och det var härligt med backpass i skogen! Mera sånt! Passar ju bra inför Lidingö också. Vi sprang till ett berg där vi sedan rushade upp till toppen och sedan tog en del av berget upp 5 ggr, med joggvila ned. Kände mig starkare än tidigare pass och tog mig efter de fem en bonusomgång upp för backen. Så skönt att få uppleva den där stark-känslan som jag tycker har lyst med sin frånvaro i löpningen under en tid. Tog mig 50 armhävningar när vi var tillbaka vid huset.

Det känns som en fin balans mellan vila och träning fortfarande. Tanken var ju att varva ned något men ändå hålla igång och rå om löparen i mig. De onda tankarna är förhoppningsvis snart utbytta mot lättare och snabbare tankar.

Den som springer vinner, till slut!

I skatås under 18 km, inte stöddig men att ge upp? Inte idag heller.

Av Moa Richard - 10 juli 2012 12:45

Längesedan sist nu och en hel del träning som hunnit passera, bland annat del två i klassikern som innebar vansbrosimningen!

Torsdag 28/6:

Military fitness i Slottsskogen med Per! Äntligen fick jag testa detta som köpte biljetter till tidigt i våras. På schemat denna dagen stod fystester. Helt underbart att oförberedd maxa i två km löpning, armhävningar mm. Förmodlingen bra att man inte vet innan vad som väntar! Skall göra omtester på dessa under hösten, kul att jämföra!

2 km löpning: 7:55 min.

Armhävningar (givetvis på tå): 72 st.

Situps: 86 st.

Dips (mot bänk, raka ben): 64 st.

Sidoplanka höger sida (varför gjorde vi inte vanlig planka? Konstigt...): 160 sekunder.

Utöver testen så blev det en del löpning, knäböjar och annat. Kul pass!

Fredag 29/6:

Löpning 8,75 km. Försökte tänka kort och intensivt och lyckades någorlunda med ett snitt av 4:56/km. När jag kommer under 5-tempo så är det inte längre bekväm löpning. Bekvämt börjar det bli vid 5:10 och helt lugnt vid 5:17, här ligger min magiska gräns som jag gärna vill flytta till 5 blankt. Det känns långt bort just nu...

Cykel 55 min på kvällen, säsongens sista och mitt sista fasta fredagspass, nästa termin skall jag vara ledig på fredagskvällar. Hårt att släppa ett favoritpass men det är dags nu.

Lördag 30/6:

Simning i Delsjön med Hanna B. Riktigt trevlig start på semestern! Mycket roligare än att mata längder på Valhalla.

Söndag 1/7:

Vila. Start av jobb i bageriet.

Måndag 2/7:

Löpning till bageriet på morgonen och hem på kvällen, 5+5 km. Snabbare hemväg än ditväg men ingen exakt tempo-koll.

Tisdag 3/7:

Vila, hade tänkt springa igen men hade en sträckning på insida lår. Troligtvis efter att ha halkat runt på golvet i bageriet.

Ondag 4/7:

Löpning 5+5 km igen. På väg hem under 5-tempo hela vägen, tog 22:30 ungefär och det kändes. Som en ansträngd astmatiker. Löpning i grönområden under gräspollens högsäsong är ingen favorit. Kände av sträckningen igen och därför fick det bli löpfritt närmsta dagarna, viktigt att kroppen skulle vara hel till Vansbro!

Torsdag 5/7:

Fredag 6/7:

Lördag 7/7:

Löpning 25 min på bandet. Grundtempo 12 km/h och slängde in 5x1 min löpning i 13,5 km/h och 1 min i 14 km/h som "miniintervaller". Besökte ett Sats i Karlstad på vår väg upp till Vansbro. Kändes viktigt att "få igång" kroppen innan morgondagens simning. Efter löpningen så körde vi tåhävningarna (alltid efter löpning!) och en bålcirkel med 10 omvända crunches i trx+ 20 reps med joystick (ingen aning om vikt, annan typ av stång än den hemma)+ 10 kettlebellssvingar 16 kg+ 20 kettlebells windmills med 10 kg (10+10 reps). Tre varv med ca 10 sek vila mellan varv.

Söndag 8/7:

Vansbrosimningen!

Efter en natt i Twin peaks-lika Lesjöfors så bar det av mot Dalarna och Vansbro. 3 km simning, 17,7 grader i vattnet och ösregn när vi kom upp. Jag var glad att jag hade våtdräkt väl uppe på land för det hade nog inte kunnat regna mer än vad det gjorde.

Själva simningen gick bra, jag försökte tänka på de tips jag fått om synkade arm- och bentag samt att försöka utnyttja flytet. Sista kilometern som var motströms kändes just motströms. Plötsligt så fick jag börja jobba för det. Det var svårt att veta vilken tid jag skulle satsa på, men eftersom det tar mig ca 1,5 timme att simma 3 km i bassäng så tänkte jag försöka hamna under det nu. Tiden blev 1:09 så de är jag riktigt nöjd med! Skön känsla när kroppen var som gelé när jag kom upp ur vattnet. Blir det en repris så vill jag lära mig ordentlig frisim först och satsa på 1 timme.

Måndag 9/7:

Löpning 6 km 4:56 i snitt. Inte stark, misstänker att  simningen kan ha med detta att göra...

Löparplan från nästa vecka:

1 löppass 12-15 km Bekvämtempo. 1 löppass 45 min, ca 8 km snabb och obekväm. 1 intervallpass, helst backe. Jag får springa fler pass än såhär och då skall de ligga runt 5:15 tempo och vara av kortare slag.

Det var längesen jag cyklade nu, cykeln får följa med ut på semesterresorna. Uppehåll av regn hade inte gjort något just för cyklingens skull, fick nog av regncykel under vätternrundan.

Med Hanna i Delsjön. Jag var trött efter Martinas födelsedagskalas, men inte så länge till efter att ha gått i det 16-gradiga vattnet och stannat där en timme.

Trollstigen i Lesjöfors! 3 km med mycket uppför, perfekt efter Lesjöfors enda restaurangval, pizzerian (vad annars?). Här tillsammans med Atlet trollen.

Före...

Och efter! Sjukt nöjda är vi här.

Appropå att jag just nu tycker det är jobbigt att springa snabbt. Kan han så skall nog jag och resten av oss hålla käft och bara springa, med hela ben och allt.

Av Moa Richard - 10 juli 2012 12:35

Cykel UTE: 4 st. Totalt 60,5 mil.

Cykel INNE: 9 st. Totalt 8,5 timmar.

Löpning: 5 st. Totalt 4,5 mil+ 1 intervallpass.

Styrka: 7 st.

Simning: 3 st.

Övrig kondition: 1 st.

Vilodagar: 9 st.

Passtotal: 29 st

Bra spridning på pass och utöver en mindre förkylning så kände jag mig stark och frisk. Har börjar experimentera med järn- och magnesiumrika livsmedel då jag tror att detta kan ha att göra med förkylningarna som är små men ofta förekommande.

Antal pass ser färre ut en vissa tidigare månader, detta stämmer dock inte riktigt då vissa pass sett till längd är väldigt långa, exempelvis cykelpasset på 22,8 mil som tog ca 8 timmar och vätternrundans 30 mil som tog drygt 12 timmar.

Juli är här och den har som väntat inneburit mindre träning än vanligt. Löpningen får hänga med och måste snart ökas upp något i distans och i antal backar. Det har tydligt känts att intervallpassen har varit färre under maj och juni, det där med att springa snabbt är hemskt jobbigt. Känner verkligen av här hur stor nytta regelbundenhet kring denna typ av pass gör!