Av Moa Richard - 19 oktober 2012 16:31

Den finns överallt, den vedervärdiga avundsjukan. En god vän till mig, som kämpar järnet för att komma i god form, har under veckan fått många gliringar för att hon är "tråkig" som ska springa istället för att gå på after work. Sen när är det tråkigt att springa? Sen när är det fel att vilja ha en stark och sund kropp?
Jag tror snarare att de som klagar önskar att de själva hade den orken att utmana sig själva till mer än att lyfta en öl på fredagen. Den där ölen som för övrigt smakar mycket bättre efter ett gött träningspass.
Sluta hacka på oss som tränar!

Av Moa Richard - 16 oktober 2012 21:16

Ja, platt som en pannkaka föll man väl då. Känslan efter Lidingöloppet var ju riktigt bra, tills jag på torsdagen efteråt sprang 8 km på löpband och efter det blev öm under foten i gränsen hålfot till häl. Solklar överansträngning av senan som går under foten och är det något som jag inte vill utveckla så är det fenomenet hälsporre. Därav ännu en sak att lägga till på vila-listan utöver axeln... och jag som knappt tycker om att röra på mig... och för mig som det knappt alls hade passat bra in i klassiker-schemat att jobba med överkroppsstyrka nu. Det blir ju dock sällan som man tänkt, det vet ju alla, och nu gäller det att rehabba på och hålla på otåligheten. Det som eventuellt inte är färdigtränat inför Öppet spår i februari får pannbenet rycka in och ta hand om. Sånt har jag i alla fall gott om.

Torsdag 4/10:

Löpning 8 km på löpband, höll ca 11.5 km i snitt. God känsla under tiden, efteråt kom foten.

Fredag 5/10:

Styrka ben i trx och sumosquats med 15 kg viktplatta. Rehab och bålträning.

Lördag 6/10:

Vila.

Söndag 7/10:

Vila. Hade kroppen varit sitt vanliga jag så hade jag sprungit...

Måndag 8/10:

Cy kl 6.45 45 min följt av benträning i trx, rehab och bålträning. Kommer inte ihåg exakta övningar, det hannju gå en tid nu innan jag skrev. Har inte känts så kul att skriva nu när det inte går som jag vill...

Cy 75 min kl 18.

Tisdag 9/10:

Crosstrainer 60 min på förmiddagen och någon timme senare

Cy 45 min. Så glad att jag har cykeln, vad än som varit knas i kroppen så har minsann detta redskap alltid fungerat för mig!

Onsdag 10/10:

Cykel 45 min kl 7.15 plus lite rehab.

Shape kl 19. Äntligen tillbaka på min klass. Några modifieringar såsom armhävningar på knä gjorde att det fungerade bra.

Torsdag 11/10:

Crosstrainer 50 min på förmiddagen. Inte för att det är kul någonstans men för att jag vill konditionsträna trots fötter och annat.

Cykel 90 min kl 18. Var helt överladdad och höll ju alltså på att trilla av cykeln sista kvarten, himla kul!

Fredag 12/10:

Rehab och bålträning, kort pass då jag skulle med tåg upp till Stockholm för att gå på BTB- (bra till bäst) utbildning för cykling.

Lördag 13/10:

En heldag på cykeln, övningar av olika slag. Aldrig stentufft men sammanlagt mycket tid i sadeln och stundtals högre puls.

Söndag 14/10:

Vila och tågresa hem. Det var en bra utbildning och riktigt mysigt att träffa Åre-Frida för middag!

Måndag 15/10:

Cykel kl 6.45 45 min följt av benträning i trx, rehab och bålträning (börjar vi se ett mönster i mina styrkepass...).

Tisdag 16/10:

Crosstrainer 50 min på förmiddagen

Cykel 45 min vid lunch.

När allt inte fungerar som man vill och är van vid så inser man hur mycket det är värt att kunna använda kroppen som man vill. För vissa är det datorn eller bilen, för mig är det kroppen.

Axeln känns bättre allt efter som, det är dock en bit kvar att gå innan jag kör styrka så som jag vill igen...

Hälen är nästan helt i sin ordning igen, hoppas på ett kortare löppass på torsdag och Helenas GRIT på fredag. Den där galna GRITen har jag saknat, det är en klass jag fastnat för.

Just nu skulle jag kunnat stämpla ut och lagt mig såhär... Rehab och regn är lite väl mycket på tapeten just nu.

Henkes bild från Instön vid Marstrand.

Av Moa Richard - 6 oktober 2012 12:09

Blir lika förskräckt var gång som jag får syn på mejeriprodukten Skyr, ett isländsk frukt- och bärsmaksatt proteinrikt mellanmål. Varför skall vi importera detta, med 8,5 gram socker per 100 gram och till ett högre utpris än till exempel svensk kesella? Kesella innehåller betydligt mindre socker (endast det som finns naturligt i produkten, 3,5 gram) kommer från svenska producenter, har minst lika högt proteininnehåll och är betydligt billigare. Tänk för satan på vad du handlar!

Mat
Av Moa Richard - 3 oktober 2012 23:10

Vy från milen i Skatås. Här tänker jag mig en ny rekordtid den 3e november.

Det infinner sig alltid en viss känsla av tomhet efter att man rott i land ett större projekt. Vad skall man jobba på nu liksom? Jag skall jobba på finalloppet i november, ett 10 km terränglopp i Skatås som min bror, min svägerska min bästa Hanna och säkert fler kommer vara med på. Känns kul att ha ett litet familjelopp! Jag är ju ändåså varm i terrängkläderna nu och träna vill jag ju göra så varför inte i form av ett lopp?

Vasaloppet hägrar längre fram men känns fortfarande något utom räckhåll, det är ju svårt att åka längd nu och ärligt talat så har jag inte 3000 spänn att lägga på ett par läskiga rullskidor nu. Överkroppsstyrka är inget att satsa på heller med tanke på axeln. Satsar på att äntligen få komma ut och cykla snart istället och fortsätta springa. Har inte blivit mätt på löpning efter Lidingö:)
Milano marathon lägger jag på hyllan innan jag ens plockat ned det, det blir för mycket i vår med Vasa, Vättern, varvet, hallandslopp OCH maraton. Milano ligger dock kvar på drömhyllan... En dag skall jag erövra den distansen också...

Måndag 1/10:
Cykel 45 min kl 6.45 följt av axelrehab och bålövningar.

Tisdag 2/10:
Cykel 45 min vid lunch. Hoppade över löpning i samband med detta som jag annars uppskattar. Får ge kroppen lite extra vila nu efter loppet.

Onsdag 3/10:
Cykel 45 min kl 7.15 följt av
Utfallsgång med 10-12 kg i händerna, 65 steg ungefär fördelat på fyra omgångar+ knäböj i smithmaskin 10x3 (osäker på vikt, såg ej vad stången vägde men la på 5-15 kg extra). Efter det enbent höftlyft på pilatesboll 15x3, axelrehab, ryggresningar i bänk 10x3 och crunch på boll och sittande bålrotation med boll.
Ingen shape ikväll på grund av skräpaxeln. Efter ny behandling hos osteopat-Per så hoppas jag dock på framgångar under veckan...

Dags att blunda, god natt

Av Moa Richard - 1 oktober 2012 14:18

Såhär slutade septembers träningsmånad:

Löppass distans: 9 st. 15.5 mil totalt.

Löppass intervall: 4 st varav 3 backpass.

Cykling: 17 st. 15, 5 timmar totalt.

Shape: 2 st.

GRIT plyo: 2 st.

Yoga: 1 st.

Vilodagar: 8 st.

Passtotal: 35 st.

Utöver detta så har jag fyllt på med styrkeövningar för min axel samt fotleder och bål.

Känslan har varit mycket stark och löpningen gick bättre och bättre under månadens gång. Lyckades verkligen toppa formen bra till Lidingöloppet.  Jag kommer fortsätta använda samma modell inför kommande lopp.

Matmässigt så verkar det vara toppen för mig att trycka i mig grymt mycket frukt och grönt. Alltså på riktigt mycket. Har inte känt av minsta tillstymmelse till förkylning och energinivån har varit bra trots att jag bland annat sprungit ungefär 18 mil inklusive mina intervallpass. Flera av passen har varit riktigt tuffa.

Axeln har tyvärr satt stopp för mycket av den träning som jag gillar just nu. Bland annat min shape, yoga och mycket styrketräning har blivit lidande. Jag var tillbaka till osteopat-Per idag och han sa att jag svarade bra på behandligen. Jag fick med mig lite nya övningar att ägna mig åt och jag skall fortsätta mina stretcher från tidigare. Det är bara att hålla tummarna nu för att det snart skall bli bättre, jag känner stort sug efter att få styrketräna nu och släppa något på löpningen en liten stund.

Trampade snett, ordentligt, på ett pass i början på månaden, detta blev en brysk påminnelse om att mina instabila fotleder behöver mycket omtanke och det har jag börjat ge dem igen. Det blev ingen större skada skedd efter felsteget och nu känns fotlederna starkare än någonsin.

Med ett Lidingölopp i bagaget så blickar jag nu framåt den sista delen i En svensk klassiker, Vasaloppet. För vår del så blir det öppet spår som går veckan innan det tv-sända vasaloppet. Mindre folk att trängas med och billigare anmälningsavgift. Det kostar bannemej mer än man kan tro att flänga runt på alla dessa lopp. Helt klart värt det men ändå svettigt när tusenlapparna rullar iväg.

Har tänkt mig satsa på finallopet i Skatås i november, milloppet. Kan vara kul nu när bland annat bror springer. Tänker mig ett nytt personbästa på milen här, alltså under 48:08. Kan bli tufft med tanke på terrängen men mål skall inte vara lätta att nå, då är det ju ingen utmaning.

Anmälningen till Vätternrundan 2013 öppnade i morse... vips så vart man anmäld igen. Denna gången blir vi ett tjejteam som kör, skall bli jättekul och garanterat jättejobbigt igen. Målet här blir under 11 timmar. Det bor en liten sadist i mig, tveklöst...

Göteborgsvarvet är självklart, under 1:45 är planen där än sålänge. Ser fram emot många goa pass i vår. Snabba intervaller...

Sneglar på Milano marathon den 7 april nu också, inget bokat men...

Känslan, frånsett min axel, är strålande bra just nu  gott jobbat Moa

Av Moa Richard - 30 september 2012 19:37

Då var det gjort. Lidingöloppet. Uppladdningen har pågått så länge och sedan var det över på 2:47:27. Jag är supernöjd med tiden och hur känslan var under loppet. Alla dessa backar som jag stångat mig blodig i de senaste månaderna betalade sig. Aborrbacken, vadå gå i den? Vadå gå i en enda av backarna? Skulle inte tro det. Apropå backar så tyckte jag inte att aborrbacken var den värsta. Nog för att den sög tag ordentligt i låren men jag tyckte att karins backe som kom efteråt och en annan lång som kom innan aborrbacken var värre. Den som var innan aborrbacken var helt oväntad och jäkligt brant. Just där stod det riktigt mycket folk och hejade vilket ju hjälper en upp.

Starten på loppet, för mig kl 13.00 i startgrupp 4, var riktigt seg. De första ca 4 km var det svårt att kunna komma förbi massan av långsammare medlöpare som var rädda för att trampa i lera och vattenpölar(?). Blev lite besviken då jag insåg att det skulle bli omöjligt att kunna satsa om det inte skulle öppna sig. Som tur var så blev det bättre när vi var runt 5 km in i loppet och nu kunde jag dra på. Hade gps-klockan på mig och tempot var ofta nere på under 5 min/km efter att det lossat. Riktigt kul att äntligen få gasa på och jag kände mig stark som en oxe. Efter första milen så började jag fundera på att försöka mig på silvermedaljfart (5:15/km) men efter kanske 15 km så tog hybrisen slut och jag fick nöja mig med att pendla mellan 5-6 min/km beroende på lutning. Min plan var att försöka stå på utför och på flacken medan jag fick dra ned tempot något uppåt. Det funkade väldigt bra!

Den psykiska delen i loppet är ju en stor prövning. När du ser skyltar som säger 26 km till mål... 22 km till mål... 18 km till mål... osv så känns det så sjukt långt. När blåsorna under fötterna börjar bildas efter 15 km... Det blir ju inte precis så att du snackar så mycket med de omkring dig heller. Bara att gneta på, på den övre gränsen innan det blir för hårt tempo för att orka. Man hinner tänka mycket på 2:47:27. Man hinner även med att insupa mycket vackra vyer. Lidingö är en vacker ö med varierad natur och stundtals riktigt fin utsikt över vatten. Här skulle jag nog kunna bo. Här skulle jag garanterat kunna springa igen. Nästa gång under 2:45:00...

Jag högg lite energidryck i varje depå och en halv giffel i ett stopp precis innan min värsta backe, den innan aborrbacken där det strax innan var asfalt och mycket folk som stod. Giffel var inget bra val, det dammade gott i munnen så jag åt bara halva. Vid två tillfällen så hade små barn satt upp sina egna vattendepåer och bjöd på vatten, väldigt sött gjort och väldigt gott.

Kroppen kändes pigg hela vägen, fick en stunds kramp i magmusklerna runt en bit över två mil, lite oväntat och som tur är gick det över för det var ingen höjdare att springa med. Sista tre kilometrarna så började knäna ömma men det var ingen katastrof. Flåsmässigt så var jag grym, det var musklerna som till slut började streta i mot. Lite smärta får man ju räkna med och jag anser mig själv lyckligt lottad som kom undan så rimligt och med en sådan stark känsla. Den har jag mig själv att tacka för, bra gjort Moa, det trodde du inte måndagen efter way out west.

Frukost kl 8.30 blev en stor tallrik yoghurt med musli, en kokt äggvita (gillar inte gula tyvärr), två mackor av ljust surdegsbröd med ost och lite apelsinjuice, mycket vatten och kaffe. Ca 2 timmar innan start så blev det en banan och en yoggi jalla. 30 min innan start en halv banan. Skriver upp detta eftersom det var en fantastisk matladdning för mig som jag vill komma ihåg och energin och magen samarbetade fantastiskt bra. Blev heller inte kissnödig vilket jag var tacksam för.

Middagen på kvällen, efter en varm dusch och klädbyte, var enastående god.

Fredag 28/9:

Vila

Lördag 29/9:

Löpning Lidingöloppet 30 km, 5:34 tempo i snitt.

Söndag 30/9:

Vila. Som bara den.

Idag är läget stelt och ömt lite varstans, inga katastrofer dock. Tack kroppen för detta!

Dags för kvällsmat, jag önskar dig som läst en skön söndagskväll:)

25 min innan start... taggad till tänderna!!!

Fyra nöjda krigare är i mål!

Det lutar åt nya skor snart för "finturer" på asfalten.

Mina tider, riktigt nöjd med att bli 508 i damklassen.

Av Moa Richard - 27 september 2012 15:14

Ja nu jäklar börjar det närma sig, nu har sista passen utförts och nu är det bara att vila och ge sig själv bra käk och vätska. Mycket frukt nu, till och med i juiceform för att hålla borta alla förkylningar som härjar omkring en på jobbet. Känner redan nu hur kroppen börjar studsa lite, jag vill köra det här loppet nu. För dig som läser så vet ju du hur jag nämner Lidingöloppet femtielva gånger per inlägg.

Lördag 22/9:
Vila. Väl värd efter fredagens prövning!

Söndag 23/9:
Vila igen. Hade gått på yoga om det inte varit för onda axeln som tyvärr ännu besvärar mig.

Måndag 24/9:
Cykel 45 min kl 6.45 följt av axelrehab, fotledsstabilitet samt bålövningar.

Tisdag 25/9:
Löpning 5 km, lätt och snällt, strax under 6-minuters tempo. Tåhävningar och fotledsstabilitet efteråt. Stretcharna från Per körde jag nu och även i måndags, gör dem nästan varje dag.
Cykel 45 min.

Onsdag 26/9:
Cykel 45 min kl 7.15 Följt av axelrehab och bålövningar.

Torsdag 27/9:
Vila, kommer även ligga lågt på vattengympan.

Om två dygn är jag förhoppningsvis en bra bit in i loppet vid den här tiden. Troligtvis rätt lerig om skorna också.

Av Moa Richard - 25 september 2012 22:19

Måste skriva ned kvällens middag, den var så jäkla god och bra på många olika sätt rent näringsmässigt.

För två:
2 avokado
Lite ruccolablad
Citron, saften av

Blanda ihop tärnad avokado och papaya med ruccola, en god olivolja, saften av en halv citron och salt och peppar.
Gnid in tonfisk och sparris med olivolja och vänd fisken i sesamfrö. Stek i torr panna på hög värme, 2-3 min/sida och sväng sedan runt sparrisen en stund i pannan. Ojojoj så gott det blev! Tonfiskfilé är väl inte precis ett återkommande i buffétidningens avsnitt billiga veckan men väl värd att springa ned på saluhallen för, detta har ingenting gemensamt med burktonfisk, usch.
Bild saknas då den inte alls gav smaken rättvisa!